Kiss, Albert (2021) Kreatív természettudományi tehetséggondozás : A tudománypedagógia egy lehetséges alternatívája a közoktatásban. PANNON DIGITÁLIS PEDAGÓGIA, 1 (1). ISSN 2786-2445
|
Text
6_Kiss_Albert_DOI.pdf Download (262kB) | Preview |
Abstract
A zalabéri iskolában folyó kreatív természettudományi tehetséggondozás abból a tudománypedagógiai akciókutatásból nőtte ki magát, amely a „Kutatói utánpótlás már tíz éves kortól” (ZSOLNAI:2004:242-248.) című publikációval került a hazai tudományos világ látókörébe Zsolnai József tollából, 2004-ben. Az intézmény 10-14 éves korosztályhoz tartozó tanulói közül azokkal tettem meg a kreatív természettudományi tehetséggondozás kezdeti lépéseit (1997-2000), akik elsősorban a természettudományi tantárgyak iránt érdeklődtek és érzékenyek voltak a természettudományi kutatás módszertani elemeire (megfigyelés, leírás, mérés, kísérlet), valamint a szubjektív alkotásra is. A szubjektív alkotás előzménye nagyrészt a természet tapasztalati megismerése, másrészt a tudomány által már feltárt elméleti ismeretgyűjtés. A tehetséggondozás folyamatában a kreatív tanulók szubjektív alkotásai kezdetben beszámolókban, majd 15-20 oldalas pályamunkákban tárgyiasultak. A pályamunkák sikeres interpretálásához módszertanunkban a kommunikáció dominanciájára törekedtünk. A tanítványok bemutatói (előadásai) már az első általános iskolai tudományos diákköri konferencia országos döntőjén szerepeltek. Legutóbb a kreatív természettudományi tehetséggondozásban részesülő diákok tárgyiasult produktumai a Jubileumi XX. KGYTK országos döntő rendezvényen (versenyen) kerültek bemutatásra. Tanulmányomban a Zsolnai-féle tudománypedagógia értelmezést követően a kreatív természettudományi tehetséggondozás metodikájának nagyléptékű ismertetésére vállalkozom. Majd e metodika alkalmazási eredményéről a Kutató Gyerekek Tudományos Konferenciája című rendezvénysorozat zsűritagjainak (kutató szakemberek) véleményét ismertetem a tudományos utánpótlás-nevelés általános iskolai lehetősége kapcsán. Ezek a kutatási eredmények biztatnak arra, hogy a (nagyléptékben vázolt) kreatív természettudományi tehetséggondozás metodikáját vizionáljam, illetve egy lehetőségként felkínáljam a természettudományi nevelésben érintett elméleti és gyakorlati pedagógusok közt folyó diskurzus bővítéséhez.
Item Type: | Article |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | Zsolnai pedagógia, tudománypedagógia |
Subjects: | L Education / oktatás > L1 Education (General) / oktatás általában Q Science / természettudomány > Q1 Science (General) / természettudomány általában |
Depositing User: | Andrea Tankó |
Date Deposited: | 16 Jun 2023 12:18 |
Last Modified: | 16 Jun 2023 12:18 |
URI: | http://real.mtak.hu/id/eprint/167947 |
Actions (login required)
![]() |
Edit Item |