REAL

A digitális oktatás face-to-face szóbeli kommunikációjának jellemzői és illemtana

Dobos, Dóra (2021) A digitális oktatás face-to-face szóbeli kommunikációjának jellemzői és illemtana. PANNON DIGITÁLIS PEDAGÓGIA, 1 (1). ISSN 2786-2445

[img]
Preview
Text
3_Dobos_Dóra_DOI.pdf

Download (572kB) | Preview

Abstract

Jelen tanulmány a 2020/2021-es járványhelyzetben bevezetett digitális oktatás kommunikációs etikettjével foglalkozik. Az online kommunikáció és módszertan jelenleg gazdag szakirodalommal rendelkezik, de a face-to-face szóbeli kommunikáció jellemzőinek vizsgálatához kevés tudományos munka áll rendelkezésre. A tanulmány célja a digitális oktatás során kialakult interperszonális kapcsolatok vizsgálata. A kutatás a tanárok tapasztalataira összpontosít. Az adatok felvételét online kérdőív segítette, a kutatásban középiskolákban és általános iskolákban tanító pedagógusok vettek részt (n=140). A felmérés azt vizsgálta, hogy a digitális oktatásban részt vevő pedagógusok milyen elvárásokkal kezdték meg a tanítást, és milyen tapasztalatokat gyűjtöttek az online térben megvalósuló face-to-face kommunikációs helyzetek során. A kutatás választ keresett továbbá arra is, hogy a tanárok milyen felületeket és milyen motivációs eszközöket használtak a személyközi kapcsolatok hatékony fenntartására. A legtöbb tapasztalat a digitális oktatással kapcsolatban negatív volt. A különböző platformok használata, az új munkarendhez való alkalmazkodás, illetve az időkeret betartása voltak az általános problémák. A netikett alapszabályainak betartása és betartatása bizonyos nehézségekbe ütközött (pl. kamera és mikrofon használata). Az eredmények alapján feltételezhető, hogy a magyar közoktatásban nincs egységes protokoll a távolléti oktatás okozta online tantermi kommunikációra. Ilyen protokoll hiánya megnehezíti a tanárok munkáját és a diákokkal való kommunikációt, ami az oktatás hatékonyságának csökkenését eredményezi. = In this study, I focus on the etiquette of communication in e-learning situations, caused by the SARS-CoV-2 pan-demic in 2020/21. Online communication has huge literature and a wide wariety of platforms. Still there are fewworks, that aims the examination of the cahrecteristics of the-face-to-face communication in the online space. Thepurpose of the study is to examine the interpersonal connections, formed during the digital education. The researchis focusing on the teachers experiences. The collecting of datas were executed by an online questionnaire. Theparticippants were teachers from elementary schools and high schools (n=140). The survey examined the expec-tations and experiences about the face-to-face communication in e-learning situations. Furthermore it containedquestions about the used or prefered platforms and motivational tools to maintain the effectice education. Most ofthe experiences were negative about the digital education. Issues whit the usage of different platforms, and timemanagement were common problems. Appying the basic rules of network etiquette also encountered some diffi-culties (using camera and microphone). According to the results, it appears that hungarian public education lacksa formal protocoll, wich can be followed during times when schools have to work online. The absence of suchprotokol makes the teachers work, and communication with the students more difficult, resulting in a decrease inthe efficiency of education.

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: online oktatás, face-to-face, szóbeli kommunikáció = e-learning, face-to-face, oral communication
Subjects: L Education / oktatás > L1 Education (General) / oktatás általában
Depositing User: Andrea Tankó
Date Deposited: 16 Jun 2023 12:12
Last Modified: 16 Jun 2023 12:13
URI: http://real.mtak.hu/id/eprint/167948

Actions (login required)

Edit Item Edit Item