REAL

Híd a Felsőoktatási Emberi Erőforrások alapképzés és a munkaerőpiaci kompetenciaelvárások szakadéka felett = Bridging the Gap Between HR Higher Education Competency Development and the Expectations of the Labour Market

Raffay-Danyi, Ágnes and Bogdány, Eszter and Dabrónaki-Priszinger, Krisztina (2023) Híd a Felsőoktatási Emberi Erőforrások alapképzés és a munkaerőpiaci kompetenciaelvárások szakadéka felett = Bridging the Gap Between HR Higher Education Competency Development and the Expectations of the Labour Market. VEZETÉSTUDOMÁNY : A BUDAPESTI CORVINUS EGYETEM HAVI SZAKFOLYÓIRATA, 54 (6). pp. 3-16. ISSN 0133-0179

[img]
Preview
Text
1014267VEZTUD20230601.pdf
Available under License Creative Commons Attribution.

Download (1MB) | Preview

Abstract

A munkaadók által elvárt kompetenciák és a frissen végzett hallgatók tényleges kompetenciái között eltérés tapasztalható. A munkaerőpiaci elvárásokhoz való illeszkedés eléréséhez elsődleges, hogy a munkaerőpiaci elvárások alapján összeállított kompetencia felméréseken és fejlesztéseken alapuló képzési programok alakuljanak ki. A tanulmány célja a képzési követelmények és a munkaadók elvárásai alapján legfontosabbnak vélt kompetenciák feltárása az emberi erőforrások alapszak esetében. A szakhoz kapcsolódó képzési és kimeneti követelmények és a szakirodalomban a jövőben legfontosabb elvárható kompetenciák áttekintése mellett álláshirdetések és munkaadókkal készült fókuszcsoportos interjúk alapján vizsgálták a szerzők a munkaerőpiac által elvárt kompetenciákat. A Q-módszertant alkalmazó vizsgálat rámutatott ezek fontosságának rangsorára. A képzési és kimeneti követelmények és a munkaadói elvárások közötti eltérések az ismeretjellegű kompetenciák dominanciája mellett az olyan képességek és attitűdök esetében is megnyilvánulnak, mint az asszertív kommunikáció, az időmenedzsment, valamint az empátia és a nyitottság. Az eredmények felhasználhatók a kompetenciaalapú oktatás kialakításában, továbbá az alapszakokhoz kapcsolódó kompetencia térképek összeállításában és a munkaerőpiaci elvárásoknak jobban megfelelő fejlesztési programok kialakításában. A competency gap can be detected between the expectations of employers and the actual competencies of graduate students. Therefore, it is essential that degree programmes are based on the analysis of the competency expectations of the labour market. The study aims to assess and compare the key competencies of Human Resources bachelor educational programme requirements and employers’ expectations. The competency requirements of the labour market were mapped by analysing job adverts and by focus group interviews. The Q-methodology analysis ranked the importance of the listed competencies. A significant gap was detected between employers’ expectations and educational requirements in the case of knowledge-based competencies; similar gaps were also revealed in certain ability- and attitude-based competencies, such as assertive communication, time management, empathy and openness. The results can assist decision-makers in developing competency-based degree programmes that are better aligned with labour market expectations.

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: emberi erőforrások alapszak, kompetenciatükör, Q-módszertan, munkaerőpiac; Human Resources bachelor programme, competency-map, Q-methodology, labour market
Subjects: H Social Sciences / társadalomtudományok > HD Industries. Land use. Labor / ipar, földhasználat, munkaügy > HD3 Labor / munkaügy > HD31 Employment / munkaerőpiac
SWORD Depositor: MTMT SWORD
Depositing User: MTMT SWORD
Date Deposited: 19 Jun 2023 11:28
Last Modified: 19 Jun 2023 11:28
URI: http://real.mtak.hu/id/eprint/168045

Actions (login required)

Edit Item Edit Item