REAL

A PHD-fokozat értéke a gazdálkodás- és szervezéstudományok területén - 30 éves szubjektív visszatekintés

Székely, Csaba (2021) A PHD-fokozat értéke a gazdálkodás- és szervezéstudományok területén - 30 éves szubjektív visszatekintés. GAZDASÁG ÉS TÁRSADALOM, 14 (2). pp. 87-107. ISSN 0865-7823

[img]
Preview
Text
gt_2021_2_05_Szekely.pdf

Download (1MB) | Preview

Abstract

1993-ban, a felsőoktatásról szóló törvény kihirdetésével indulhatott el hivatalosan a PhD tudományos fokozattal kapcsolatos képzés a magyarországi egyetemeken. Csakhamar megjelentek a gazdálkodás- és szervezéstudományi területen képzésre jogosult, akkreditált doktori programok (később doktori iskolák). Ezek iránt (csakúgy, mint a műszaki területek iránt) a pályafutásukat nem csak a kutatási vagy felsőoktatási területen elképzelő jelöltek, hanem a gyakorlatot, a különböző intézmények és vállalkozások állásait választók is érdeklődést mutattak. A doktorképzésre jelentkezők akkor még csak reménykedhettek abban, hogy döntésük pozitív irányba fogja befolyásolni pályájukat, azaz számukra értékes lesz a tudományos fokozat megszerzése. A tanulmány 30 éves témavezetői visszatekintés alapján, 33 PhD fokozatot szerzett, és azóta különböző szakterületeken tevékenykedő egykori hallgató megkérdezésével kísérelt meg választ találni azokra a kérdésekre, amelyek ma is foglalkoztathatják a tudományos közvéleményt, de főleg a PhD képzést választani szándékozó egyetemi hallgatókat. Ha a felsőoktatásban képzelik el pályafutásukat, van-e esélyük a PhD képzés mielőbbi eredményes abszolválására, és a disszertáció megvédésére? Megéri-e a több éves továbbtanulás azoknak is, akik nem kifejezetten oktatói vagy kutatói pályát választanak? Hogy vélekednek a doktori képzéssel kapcsolatos különböző akadályokról a már tudományos fokozatot szerzettek? A tanulmány részben a szakirodalom, részben a saját felmérés alapján kíván választ adni a felvetett kérdésekre. A válaszok többsége pozitív és támogató, de nyilvánvaló eltérések is vannak a különböző szakterületek képviselői, vagy az eltérő élethelyzetek esetén.

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: PhD-képzés, a tudományos fokozat értéke, gazdálkodás- és szervezéstudományok
Subjects: H Social Sciences / társadalomtudományok > HB Economic Theory / közgazdaságtudomány
L Education / oktatás > LB Theory and practice of education / oktatás elmélete és gyakorlata
SWORD Depositor: MTMT SWORD
Depositing User: MTMT SWORD
Date Deposited: 20 Jun 2023 09:01
Last Modified: 20 Jun 2023 09:01
URI: http://real.mtak.hu/id/eprint/168192

Actions (login required)

Edit Item Edit Item