Bethlendi, András and Szőcs, Árpád (2023) A világ legértékesebb oktatástechnológiai vállalatai = The world’s most valuable education technology companies. KÜLGAZDASÁG, 67 (5-6). pp. 86-106. ISSN 0324-4202 (nyomtatott), 2732-0235 (online)
|
Text
05_BethlendiEditechSZ.pdf - Published Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (615kB) | Preview |
Abstract
A világméretű koronavírus-járvány évei az oktatástechnológiai (educational technology – edtech) startupok számára kivételes környezetet teremtettek. Az oktatási intézmények és a vállalatok számára megnőtt annak a jelentősége, hogy a tudásátadáshoz milyen online eszközöket tudnak igénybe venni. Az elmúlt két évben közel megduplázódott azon oktatáshoz kapcsolódó szolgáltatásokat nyújtó startup-magánvállalkozások száma, amelyek piaci értéke meghaladja az egymilliárd dollárt (unikornisstartup). Ez a tanulmány három területet vizsgál. Az első az edtechunikornisok eloszlása a világ legjelentősebb startup-ökoszisztémái között. Bár az Egyesült Államokban hagyományosan erős az innovációs környezet, az oktatástechnológia terén Kínában már több unikornisstartup van. A nemzetközi rangsorban a harmadik legnagyobb szereplő India. A második az üzletimodell-innovációk szerepe az edtechunikornisok növekedésében: hogyan tudtak alkalmazkodni a gyorsan változó környezethez. A harmadik terület a technológiai óriásvállalatok (big techek) mint új szereplők megjelenése az edtechpiacon. Az elmúlt évek kivételes növekedési lehetőségei erőteljes fejlődési kényszerrel, a verseny erősödésével és új versenytársak megjelenésével párosultak. = The years of the global coronavirus epidemic have created an exceptionally favourable environment for educational technology (edtech) startups. For educational institutions and companies, the importance of the online tools they can use to transfer knowledge has increased. In the last two years, the number of private start-ups providing education-related services has nearly doubled, with a market value of more than one billion dollars (unicorn start-ups). This paper looks at three areas. The first is the distribution of edtech unicorns in the world’s top startup ecosystems. Although the US has traditionally had a strong innovation environment, China has more unicorn startups in the field of education technology. India is the third most powerful actor in the international ranking. The second is the role of business model innovation in the growth of edtech unicorns: how they have been able to adapt to a rapidly changing environment. The third is the emergence of technology giants (Big Tech) as new participants in the edtech market. The exceptional growth opportunities of recent years have been accompanied by strong development pressures, increased competition, and the emergence of new competitors.
Item Type: | Article |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | oktatástechnológia, startup, big tech, kockázatitőke-befektetés = education technology, startup, Big Tech, venture capital investment |
Subjects: | H Social Sciences / társadalomtudományok > HB Economic Theory / közgazdaságtudomány |
SWORD Depositor: | MTMT SWORD |
Depositing User: | MTMT SWORD |
Date Deposited: | 06 Jul 2023 06:18 |
Last Modified: | 06 Jul 2023 06:18 |
URI: | http://real.mtak.hu/id/eprint/169025 |
Actions (login required)
Edit Item |