Demeter, Zsuzsa and Mező, Katalin (2023) Tanító szakos hallgatók és a mesterséges intelligencia = Lower-elementary school teacher professional students and artificial intelligence. MESTERSÉGES INTELLIGENCIA, 5 (1). pp. 73-87. ISSN 2676-9611
|
Text
MI_2023_1_073_Demeter_Mezo.pdf - Published Version Download (2MB) | Preview |
Abstract
A mesterséges intelligencia használatával kapcsolatos vizsgálatok széles körben elterjedtek, de mégis újszerűnek mondhatók a pedagógia területén. Jelen tanulmányban a tanító képzésbe bekapcsolódó leendő pedagógusok véleményeit elemezzük a mesterséges intelligenciával kapcsolatos tapasztalataikra, eszközismeretükre és felkészültségükre vonatkozóan. A bemutatásra került vizsgálatban 100 fő tanító szakos hallgató véleményének megkérdezésére került sor, saját összeállítású online kérdőív segítségével. Eredményeink szerint a leendő tanítók nem ismerik a mesterséges intelligencia alapú, a pedagógiában is használható eszközöket. A mesterséges intelligenciát keverik az infokommunikációs technológiákkal. Viszont a válaszadók többsége nyitott az ilyen irányú képzések felé. = Investigations related to the use of artificial intelligence are widespread, yet they can still be considered novel in pedagogy. In this study, we analyze the opinions of future lower elementary school teachers who will join teacher training regarding their experience, their knowledge of tools, and their preparation in relation to artificial intelligence. In the research, we gauged the opinions of 100 lower elementary school teacher students who were asked using a self-made online questionnaire. According to our results, future lower elementary shool-teachers are not familiar with artificial intelligence-based tools that can also be applied in pedagogy. They mixed artificial intelligence with info-communication technologies. However, the majority of respondents are open to training in this direction.
Item Type: | Article |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | mesterséges intelligencia, tanítók, innováció, innovatív pedagógia = artificial intelligence, lower elementary shool-teachers, innovation, innovative pedagogy |
Subjects: | L Education / oktatás > LB Theory and practice of education / oktatás elmélete és gyakorlata Q Science / természettudomány > QA Mathematics / matematika > QA75 Electronic computers. Computer science / számítástechnika, számítógéptudomány |
SWORD Depositor: | MTMT SWORD |
Depositing User: | MTMT SWORD |
Date Deposited: | 13 Jul 2023 06:39 |
Last Modified: | 13 Jul 2023 06:39 |
URI: | http://real.mtak.hu/id/eprint/169542 |
Actions (login required)
Edit Item |