Baráth, Nóra (2022) A kísérletező játékosság jelentősége az óvodapedagógusok képzőművészeti oktatásában = The importance of experimental playfulness in kindergarten teacher’s art education. DELIBERATIONES, 15 (2). pp. 6-17. ISSN 1789-8919
|
Text
barath_22_2_6.pdf - Published Version Download (1MB) | Preview |
Abstract
A kísérletező, játékos felfedezések, a több érzékszervet megszólító nyitott kezdeményezésmódok, az élményt adó eszközhasználati próbálgatások fontos szerephez jutnak a vizuális nyelv óvodai elsajátításában. Az alábbi cikkben a gyermeki vizuális megismerés és a felnőtt világ látásmódjának eltéréseiből adódó problémákkal foglalkozom. E különbségeket óvodapedagógus hallgatókkal a képzőművészeti stúdiumok keretében tártuk fel. A hallgatók játékos formában különböző festésmódokkal kísérleteztek a közös alkotófolyamat során. = In kindergartens, discoveries through playful experimentation, open-ended multi sensory initiatives, and experiential learning by trial and error based tool usage, all have very important roles in acquiring visual language skills. The following article discusses problems that arise as a result of differences between children’s visual cognition and the adult worldview. These differences are explored through the experience of students in early childhood education in a workshop setting facilitated by the author. Throughout the course of the workshops, the students delved into the creative process through the use of fine arts tools as they experimented with various painting techniques in a playful manner.
Item Type: | Article |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | nyitott kezdeményezés, vizuális nevelés, óvodai módszertan = open initiative, visual education, kindergarten methodology |
Subjects: | L Education / oktatás > L1 Education (General) / oktatás általában |
SWORD Depositor: | MTMT SWORD |
Depositing User: | MTMT SWORD |
Date Deposited: | 20 Jul 2023 08:55 |
Last Modified: | 20 Jul 2023 08:55 |
URI: | http://real.mtak.hu/id/eprint/170132 |
Actions (login required)
![]() |
Edit Item |