Szabóné Balogh, Ágota and Lestyán, Erzsébet (2022) Kreativitásfejlesztés az általános iskola felső tagozatában. DELIBERATIONES, 15 (2). pp. 197-217. ISSN 1789-8919
|
Text
szabone_b_22_2_197.pdf - Published Version Download (751kB) | Preview |
Abstract
Az oktatás egyik kiemelt célja a tanulók kreativitásának vizsgálata és fejlesztése. A tanulmány célja kreativitásfejlesztés két módszerének összehasonlítása általános iskola felső tagozatos tanulóinál. Az egyik módszer hagyományos, (papíralapú, játékos) fejlesztési lehetőségekkel történt, együtt a tanulási stratégiák fejlesztésével; a másik módszer informatikai alapokon a kognitív képességek fejlesztésével egybekötve. A négy évig tartó longitudinális vizsgálat keretében öt alkalommal történt adatfelvétel három csoporttal (hagyományos fejlesztő: n=150, informatika alapú fejlesztő: n=150, kontroll: n=150). A változások mindkét csoportban közel azonosak voltak az öt dimenzió tekintetében. Az informatikai módszer négy területen, a hagyományos módszer pedig két területen eredményezett nagyobb változást. Mindkét módszer hatékonynak bizonyult a kreativitás fejlesztésében, de a kreativitás összetevői különböző módon változtak. = One of the primary goals of education is to examine and develop students’ creativity. The purpose of the study is to compare two creativity development methods in the upper grades of elementary school. One method was done with traditional (paper-based, playful) development opportunities, together with the development of learning strategies; the other method is based on IT, combined with the development of cognitive abilities. In the framework of the four-year longitudinal study, data was collected five times with three groups (traditional developers: n=150, IT-based developers: n=150, control: n=150). The changes were nearly identical in both groups regarding the five dimensions. The information technology method resulted in bigger changes in four areas and the traditional method in two areas. Both methods werw proved to be efficient in development of creativity but components of creativity changed in different ways.
Item Type: | Article |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | kreativitás, képességfejlesztés, hagyományos módszer, informatikai módszer = creativity, skill development, traditional method, IT method |
Subjects: | L Education / oktatás > LB Theory and practice of education / oktatás elmélete és gyakorlata > LB1501 Primary Education / alapfokú oktatás |
SWORD Depositor: | MTMT SWORD |
Depositing User: | MTMT SWORD |
Date Deposited: | 20 Jul 2023 11:24 |
Last Modified: | 20 Jul 2023 11:24 |
URI: | http://real.mtak.hu/id/eprint/170148 |
Actions (login required)
Edit Item |