REAL

Orvostanhallgatók szakterület-választással kapcsolatos motivációi, fókuszban a háziorvosi hivatás = Hungarian medical students’ career choice motivations, focused on family medicine

Mohos, András and Kolozsvári, László Róbert and Rinfel, József and Varga, Albert and Markó-Kucsera, Mária and Torzsa, Péter (2022) Orvostanhallgatók szakterület-választással kapcsolatos motivációi, fókuszban a háziorvosi hivatás = Hungarian medical students’ career choice motivations, focused on family medicine. LEGE ARTIS MEDICINAE, 32 (8-9). pp. 355-364. ISSN 0866-4811

[img]
Preview
Text
orvostanhallgatok-szakterulet-valasztassal-kapcsolatos-motivacioi-fokuszban-a-haziorvosi-hivatas.pdf - Published Version

Download (2MB) | Preview

Abstract

A magyar alapellátást jelentős humánerőforrás-krízis fenyegeti. A tartósan betöltetlen háziorvosi praxisok száma folyamatosan növekszik. A háziorvosi szakképzésbe újonnan belépő orvosok száma nem elégséges a kedvezőtlen tendencia megállítására. Kulcskérdés a háziorvosi pálya népszerűségének növelése, az orvostanhallgatók minél nagyobb arányban az alapellátás irányába történő orientálása. 2019. december és 2020. április között 465 fő negyed- és ötödéves orvostanhallgató bevonásával megvalósult kérdőíves keresztmetszeti vizsgálat. A hallgatók 5%-a tervez háziorvosként dolgozni a jövőben. Második választandó szakirányként a háziorvostant a hallgatók 4,7%-a, harmadikként 8%-a jelölte meg. A háziorvosi hivatás presztízsét a válaszadók 5 fokozatú Likert-skálán általánosságban átlagosnak, egyéb szakterületen dolgozó szakorvosok között inkább rossznak (átlag: 3,13 vs. 2,39; medián: 3 vs. 2; módusz: 3 vs. 2), ítélik. A pályával kapcsolatos leggyakoribb negatív elképzelések: ala­csony presztízs (44,3%), túl sok adminisztráció (41,9%). A vonzerő növelését szolgáló leggyakoribb elképzelések: „más területen részmunkaidőben végezhető mun­ka” (56,7%), „jobb presztízs” (48,1%), „ma­gasabb fizetés” (47,4%). Jelenleg kevés hallgató készül háziorvosi pályára. Ebben szerepet játszhat a szakterület alacsony presztízse, illetve a hiteles információk hiánya a háziorvosok jövedelmével kapcsolatban. Kulcs­fon­tosságú lenne az orvosképzés során a gyakorlatorientált oktatás szerepének növelése, a praxisközösségi munka és a praxisok átlagos bevételének megismertetése a hallgatókkal. = INTRODUCTION – Hungarian primary care is facing a major human resource crisis. The number of permanently vacant GP practices constantly increases. The number of new doctors entering to the GP training is insufficient to reverse this negative trend. The main goal is to increase the popularity of family medicine and to orient as many medical students towards primary care as possible. METHOD – Cross-sectional survey with 465 fourth and fifth year medical students who attended in family medicine course from December 2019 to April 2020. RESULTS – 5% of the students plan to work as a general practitioner in the future. General pactice was the second choice of 4.7% of students and the third choice of 8%. The prestige of the profession, on a 5-point Likert scale, generally rates as average, but rather poor among other fields’ specialists (average: 3.13 vs. 2.39; median: 3 vs. 2; mo - de: 3 vs. 2). The most common negative perceptions about the speciality are low prestige (44.3%), too much administration (41.9%). The most common ideas for increasing the attractiveness are “part-time work in another field” (56.7%), “better prestige” (48.1%), “higher salary” (47.4%). CONCLUSIONS – Few medical students plan to work as general practitioners in the future. This may be due to the low prestige of the family medicine profession and the lack of credible information on GPs’ salaries. In the future, it would be important to increase the role of practice-oriented education in medical training, and to familiarise students with the work in community practice and the average income of a family practitioner.

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: háziorvoslás, pályaválasztás, szakterület-választás, orvosképzés = family medicine, career choice, specialisation, medical education
Subjects: L Education / oktatás > LB Theory and practice of education / oktatás elmélete és gyakorlata > LB2300 Higher Education / felsőoktatás
R Medicine / orvostudomány > R1 Medicine (General) / orvostudomány általában
SWORD Depositor: MTMT SWORD
Depositing User: MTMT SWORD
Date Deposited: 21 Jul 2023 08:25
Last Modified: 30 Sep 2023 23:15
URI: http://real.mtak.hu/id/eprint/170245

Actions (login required)

Edit Item Edit Item