REAL

Tanulói motiváció vizsgálata a szövegértés fejlődését célzó kutatás háttérvizsgálataként

Horváthné Hidegh, Anikó (2022) Tanulói motiváció vizsgálata a szövegértés fejlődését célzó kutatás háttérvizsgálataként. PANNON DIGITÁLIS PEDAGÓGIA, 2 (3-4). pp. 105-117. ISSN 2786-2445

[img]
Preview
Text
document.pdf

Download (366kB) | Preview

Abstract

A ma iskolájának figyelembe kell venni és reflektálnia kell a partneri, társadalmi igényekre, így foglalkozni kell egy nagyon fontos kulcskompetenciának a kialakításával, fejlesztésével, ez pedig a szövegértés. 2021-től zajlik a szerző iskolájában a szövegértés és a matematika eszközhasználat fejlesztése érdekében egy új módszertani alkalmazás, a szerző kutatómunkájának részeként öt éven át (HIDEGH, 2021). Több kutató is bizonyította, hogy a motiváció hatással van a teljesítményre (DECI-RYAN,2000, BENKE, 2018). Ezért, a vizsgálatok közé illesztett egy motivációs mérést és megvizsgálta tanulóik motivációs jellemzőit. Az ötéves kutatás egyik része, háttere a tanulási motiváció vizsgálata a fenti mérések célcsoportjaiban. A kérdőíveket 174 fő felső tagozatos tanuló töltötte ki. A kérdőív eredményeinek elemzése reális, és inkább pozitív eredményeket mutatott ki a tanulók körében. Ezeket a területeket tovább szükséges erősíteni. Kimutathatóvá váltak fejlesztendő területek is, melyeket érdemes átgondolni és fejlesztési/intézkedési tervet alakítani ki erre a körre, hiszen befolyással lehetnek a tanulási motivációra. A kialakításra kerülő intézkedési terv minden pontja szerepel az eredeti ötéves kutatási terv céljai között. Mindezek alapján megállapítható, hogy a fő kutatás eredetileg kitűzött céljainak, módszertanának, gyakorlatának megfelelősége, relevanciája ennek a motivációs vizsgálatnak a kapcsán is beigazolódott. Így gyakorlata megerősödve haladhat tovább a kitűzött célok felé. = Today's school must take into account and reflect on partnership and social needs, so it must deal with the forma-tion and development of a very important key competence, and that is reading comprehension. From 2021, a newmethodological application will be implemented in the author's school for the development of text comprehensionand the use of mathematical tools, as part of the author's research work for five years (HIDEGH, 2021). Severalresearchers have proven that motivation affects performance (DECI-RYAN, 2000, BENKE, 2018). Therefore, heinserted a motivational measurement into the studies and examined the motivational characteristics of their stu-dents. One part of the five-year research, the background of which is the examination of learning motivation in thetarget groups of the above measurements. The questionnaires were filled out by 174 high school students. Theanalysis of the results of the questionnaire is realistic and showed rather positive results among the students. Theseareas need to be further strengthened. Areas to be developed have also been identified, which are worth consideringand creating a development/action plan for this circle, as they can have an influence on learning motivation. Allpoints of the action plan to be developed are among the goals of the original five-year research plan. Based on allof this, it can be concluded that the adequacy and relevance of the originally set goals, methodology, and practiceof the main research were also confirmed in connection with this motivational study. In this way, your practicewill be strengthened and you can move forward towards the set goals.

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: Közoktatás, szövegértés, motiváció, háttérvizsgálat, vizsgálati eredmények = Public education, reading comprehension, motivation, background check, test results
Subjects: L Education / oktatás > L1 Education (General) / oktatás általában
Depositing User: Andrea Tankó
Date Deposited: 22 Aug 2023 10:11
Last Modified: 22 Aug 2023 10:11
URI: http://real.mtak.hu/id/eprint/171871

Actions (login required)

Edit Item Edit Item