Németh Andrásné Farkas, Gabriella (2022) Települési értékek megismertetése iskoláskorban Nyirádon = Introducing Settlement Values in School Age in Nyirád. PANNON DIGITÁLIS PEDAGÓGIA, 2 (3-4). pp. 90-104. ISSN 2786-2445
|
Text
document_1.pdf Download (645kB) | Preview |
Abstract
Az általános iskola –minden településen, de egy községben kifejezetten– nagy felelősséggel bír a gyermekben a szülőfalujához, a családjához való kötődés, a megfelelő identitás kialakításában. A Hungarikum mozgalom, az értékőrzés jól megfogalmazható, hatékony és jól adaptálható keretet ad ezen cél eléréséhez: a gyerekek úgy hagyják el az iskolát, hogy megfelelő ismeretek mellett erős kötődéssel is rendelkezzenek szűkebb környezetükhöz, a szülőhelyük épített és természeti értékeihez, hagyományaihoz. A helytörténet és a néprajzi ismeretek tanítása, mint a lakóhelyhez, szülőföldhöz való kötődés kialakításának, a generációk közötti kommunikáció erősítésének eszköze, ott van a tantervekben, jelen van az iskolákban. Így az értékőrző munka több területen, többféle formában megjelenhet a pedagógiai munkában. Tanórai tevékenység keretében éppúgy, mint iskolai rendezvények, projektnapok, szakkörök, táborok formájában. Hagyományos pedagógiai módszerek mellett érdemes megfelelő hangsúlyt fektetni a mai gyerek figyelmét megragadó és motivációját növelő digitális pedagógiai eszközökre, illetve a gamifikáció, a játékosítás módszerére. Módszertani tapasztalataikból Nyirádon ezt a két hatékony elemet állítják az értékőrzés szolgálatába, melyek aranykulcsként nyitják a gyerekek érdeklődésének kapuját. Ezen iskolai munkát segítik a települési értéktárral, a civil értékőrzőkkel való együttműködés, helytörténeti füzetsorozat, az online értéktári felületek. Az iskolában végzett helyismereti munka dimenziói így kitágultak. Több innovatív mintaprojektet dolgoztak ki, többek között a nyirádi iskola névadójának, Erzsébet királyné hagyományait feldolgozó olvasópályázatot, tematikus gyermekmajálisokat, a Nem csak térkép e táj! – falunk értékei projektet, a Nyirád helytörténeti akadályjátékot, Várhódítás – Akadályjátékokat, a Virtuális? Valóság! digitális sétálófüzetet. Az iskola jógyakorlatainak ismertetésén túl, annak módszertani eszköztárát, az alkalmazás lehetőségeit is érdemes megismerni. Miért hasznos a digitális tolltartó, milyen izgalmas lehet egy aktív szófelhő, hogyan kapcsolódnak a QR kódok a digitális sétálófüzethez, milyen sokrétű alkalmazási lehetősége van a triminonak, mi a jó akadályjáték titka? A bemutatott ötletek, módszertani javaslatok bárkiszámára tudnak hasznosulni, ha azt saját településére, iskolájára szabja. = Primary school (in all settlements, but in one commune) has a great responsibility in the child to form a bond withhis or her home village, his or her family, and to develop an appropriate identity. The “Hungarikum movement”and the preservation of values provide a well-formulated, effective and adaptable framework for achieving thisgoal: children leave school in such a way that, in addition to adequate knowledge, they also have a strong at-tachment to their narrower environment, to the built and natural values and traditions of their birthplace.The teaching of local history and ethnographic knowledge as a means of forming attachment to the place of resi-dence, homeland, strengthening communication between generations, is there in the curricula, is present in schools.Thus, value-preserving work can appear in pedagogical work in several areas, in several forms. In the frameworkof classroom activities, as well as in the form of school events, project days, special circles, camps.In addition to traditional pedagogical methods, it is worth placing appropriate accent on digital pedagogical toolsthat capture the attention of today's children and increase their motivation, as well as on the methods of gamifica-tion and gamification. From their methodological experience, in Nyirád they put these two effective elements atthe service of value preservation, which open the gates of children's interest as golden keys.This school work is supported by cooperation with the settlement values depository (which covers the localcollections of values), with the civic store of value, thematically arranged photos from the village's past on socialmedia, a series of local history booklets presenting local values, online collection of values platforms.The dimensions of local knowledge work at the school have thus expanded. Several innovative sample projectshave been developed, including a reading competition based on the traditions of Queen Elisabeth, the eponym ofthe Nyirád school, thematic children's May Day, the “Not only a map of this landscape!” – the values of our villageproject, the Nyirád local history obstacle game, Castle conquest – Obstacle games, the virtual? Reality! digitalwalking booklet. In addition to presenting the good practices of the school, it is also worth getting to know its methodological toolkitand the possibilities of its application. Why is a digital pen holder useful, how exciting can an active word cloudbe, how QR codes are connected to a digital walking booklet, what are the many applications of trimino, what isthe secret of a good obstacle game? The presented ideas and methodological proposals can be useful to anyone ifthey tailor it to their own settlement or school.
Item Type: | Article |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | értékőrzés; iskolai hagyományok; digitális pedagógia; játékosítás; akadályjáték = value preservation; school traditions; digital pedagogy; gamification; obstacle game |
Subjects: | L Education / oktatás > L1 Education (General) / oktatás általában |
Depositing User: | Andrea Tankó |
Date Deposited: | 22 Aug 2023 11:11 |
Last Modified: | 22 Aug 2023 11:11 |
URI: | http://real.mtak.hu/id/eprint/171872 |
Actions (login required)
![]() |
Edit Item |