Győri, Zsolt (2023) A háború keselyűperspektívából: ökológiai diskurzusok az orosz–ukrán háború árnyékában. APERTÚRA, 18 (2). pp. 133-153. ISSN 1787-7245
|
Text
Apertúra 2023 tél_Győri Zsolt_A háború keselyűperspektívából_ ökológiai_diskurzusok az orosz–ukrán háború árnyékában.pdf - Updated Version Download (2MB) | Preview |
|
|
Text
gyori-zsolt_apertura_18943.pdf - Published Version Download (509kB) | Preview |
Abstract
Dolgozatom alapötletét három videó adta, melyek az ökológiai nyelvezet és a természetfilmes hangalámondás stílusát imitálva fogalmaznak meg ukránpárti és oroszellenes üzeneteket. A videók verbális kommentárját az „ukránosított Attenborough” hangjaként jellemzem és népszerű filmjeinek releváns vetületeit kiemelve az antropocentrikus biologizálás gyűlöletbeszédtől megkülönböztetendő formájaként elemzem (1. rész). A tanulmány további részében az ökológiai allegóriákat alkalmazó nyelvről és beszédről a képekre, egy konkrét képtípusra helyezem át a hangsúlyt. A felderítő drónok által rögzített, saját terminológiám szerint keselyűperspektívából készült felvételek vizsgálata előtt megvizsgálom e fegyvertípus stratégiai hadviselésben betöltött szerepét, azokat a tulajdonságait, melyek a modern hadszíntér megkerülhetetlen szereplőjévé tették, és amelyek miatt az orosz-ukrán háborúban is széles körben alkalmazzák (2. rész). A keselyűperspektívát egy természeti-technicizált tekintet metaforájaként vizsgálom, párhuzamba állítva a keselyűk fiziológiai és etológiai ismérveit, valamint a drónok (tömeggyártású quadrokopterek) technikai paramétereit és harcászati alkalmazásukat támogató jellemzőit (3. rész). A keselyűperspektíva minél pontosabb definíciójára törekedve amellett érvelek, hogy a tekintet e formája nem kínál belépést egy emberin túli, zoomorf világba, szemben azokkal a természetfilmekkel, melyeket madarakra szerelt kamerával forgattak. Értelmezésemben az állati és technikai tekintetek összekapcsoltságának hiánya miatt a keselyűperspektíva pontosan azt a fajta immerzív élményt nem képes közvetíteni, ami a háborúábrázolás másik népszerű kortárs formájában, a testkamerák affektív és szomatikus felvételeiben gazdagon megjelenik. Az oroszukrán háborúban készült drámai képsor példáján keresztül tovább elemzem a megtestesült tekintet és a keselyűperspektívában megképződő távolságtartó tekintet különbségeit, és az utóbbit akként jellemzem mint ami az érinthetetlenség és az irányítás érzetével ruházza fel a nézőt (4. rész). | The basis of my paper stems from three videos that imitate ecological language and the style of nature documentary voiceovers to deliver pro-Ukrainian and anti-Russian messages. I describe the verbal commentary in these videos as the voice of a „Ukrainianized Attenborough,” analyzing it as a form of anthropocentric biologization distinct from hate speech, using relevant aspects of Attenborough’s renowned films (Part 1). In the subsequent sections, I shift focus from ecological allegories in language to imagery, specifically to a particular type of shot. Before analyzing footage captured by reconnaissance drones — what I term the „vulture perspective” — I explore the strategic role of these weapons in modern warfare. I examine the characteristics that make drones indispensable on contemporary battlefields and their widespread use in the Russian-Ukrainian war (Part 2). I then consider the „vulture perspective” as a metaphor for a nature-technologized gaze, drawing parallels between the physiological and behavioral traits of vultures and the technical parameters and tactical functions of drones (mass-produced quadcopters) (Part 3). In defining the „vulture perspective,” I argue that this form of gaze does not grant access to a post-human, zoomorphic world, unlike nature films shot with cameras mounted on birds. Due to the absence of a connection between animal and technological gazes, the vulture perspective fails to provide the immersive experience offered by another popular contemporary mode of war representation — the affective, somatic footage from body cameras. Through dramatic footage from the Russian-Ukrainian war, I further explore the differences between the embodied gaze and the detached, controlling gaze of the vulture perspective. I characterize the latter as fostering a sense of invulnerability and dominance in the viewer (Part 4).
Item Type: | Article |
---|---|
Subjects: | P Language and Literature / nyelvészet és irodalom > PN Literature (General) / irodalom általában > PN1993 Motion Pictures / filmművészet |
SWORD Depositor: | MTMT SWORD |
Depositing User: | MTMT SWORD |
Date Deposited: | 11 Sep 2023 13:58 |
Last Modified: | 10 Mar 2025 13:50 |
URI: | https://real.mtak.hu/id/eprint/173256 |
Actions (login required)
![]() |
Edit Item |