Kalmár, György (2023) A 21. századi pacifista háborús film. APERTÚRA, 18 (2). pp. 154-172. ISSN 1787-7245
|
Text
Apertúra 2023 tél_Kalmár György _A 21. századi pacifista háborús film.pdf - Updated Version Download (5MB) | Preview |
|
|
Text
kalmar-gyorgy_a-21-szazadi-pacifista-haborus-film_18969.pdf - Published Version Download (2MB) | Preview |
Abstract
Az 1917 című brit film körüli kritikai viták során Steve Rose vetette fel egy új filmes alműfaj megjelenését, melyet ő pacifista háborús filmnek nevezett. Ez az új trend, melyet talán a Ryan közlegény megmentéséig érdemes visszavezetni, egy sor tekintetben változtat a háborús film bevett műfajrendjén, és elválaszthatatlan a kilencvenes években kanonizálódó új, áldozatközpontú történelemszemlélettől. Rose a közelmúltban készült filmek egész sorát említi, amelyek ebbe az új műfajba illeszkednek, köztük olyan nemzetközi sikereket, mint a Dunkerque, A bombák földjén vagy a Fegyvertelen katona. Ebben az új irányzatban a főszereplők ugyan gyakran hősies tetteket végrehajtó férfiak, hangsúlyos lehet a hazaszeretet is, lehetnek felemelő képek a nemzeti lobogóról, ahogy izgalmas harci jelenetek is, ugyanakkor a főszereplők célja életek megmentése, hősiességük legfőbb bizonyítéka pedig az, ha képesek hűek maradni értékeikhez és elveikhez, vagy egyszerűen csak képesek nehéz körülmények között is embernek maradni. Ebben a tanulmányban ezeknek a filmeknek a férfiasságkonstrukcióit igyekszem elemezni, különös tekintettel az őket befolyásoló megváltozott történelmi meta-elbeszélésekre, a 21. századra jellemző új értékrendre és az ilyen típusú filmek főszereplőinek a háborús filmek bevett férfitípusaihoz való viszonyára. | During the critical controversy surrounding the British film 1917, Steve Rose raised the idea of a new cinematic sub-genre, which he called the pacifist war film. This new trend, which can be traced back to Saving Private Ryan, changes the established genre patterns of the war film in a number of ways, and is inseparable from the new victim-centred view of history that became canonized in the 1990s. Rose cites a whole series of recent films that fit into this new genre, including international hits such as Dunkirk, The Hurt Locker and Hacksaw Ridge. In this new trend, while the protagonists are often men performing heroic deeds, patriotism may be emphasised, there may be uplifting images of the national flag, as well as exciting battle scenes, the main objective of the protagonists is to save lives, and the main proof of their heroism is their ability to remain true to their values and principles, or simply to remain human in difficult circumstances. In this paper, I explore the constructions of masculinity in these films, with particular reference to the changing historical meta-narratives that influence them, the new values of the 21st century and the relationship of the protagonists of these types of films to the established masculine types of war films.
Item Type: | Article |
---|---|
Subjects: | P Language and Literature / nyelvészet és irodalom > PN Literature (General) / irodalom általában > PN1993 Motion Pictures / filmművészet |
SWORD Depositor: | MTMT SWORD |
Depositing User: | MTMT SWORD |
Date Deposited: | 11 Sep 2023 14:00 |
Last Modified: | 10 Mar 2025 13:29 |
URI: | https://real.mtak.hu/id/eprint/173259 |
Actions (login required)
![]() |
Edit Item |