Pick, Anat and Csomán, Sándor (ford.) (2022) Három világ : Lakozás és világszerűség a képernyőn. APERTÚRA, 18 (1). ISSN 1787-7245
|
Text
anat-pick_18861.pdf Download (1MB) | Preview |
Abstract
A tanulmány három közismert dokumentumfilm (Bolygónk, a Föld, A grizzlyember, Földlakók) vizsgálatán keresztül a természet és a világszerűség eltérő alternatíváit mutatja be. A „világszerűség” (Weltlichkeit) fogalma révén a szöveg a filmek környezethez való viszonyát és annak implikációit bontja ki. A bemutatott három világban három, egymástól jól elkülöníthető alternatíva érhető tetten: míg Attenborough munkássága (főleg a Bolygónk, a Földben) nem foglalkozik nyíltan az emberi technika hangsúlyos jelenlétével, és a vadvilág szekuláris édenként értelmeződik, Werner Herzog A grizzlyemberében (és egyéb természetfilmjeiben) a természet ellenségessége, az emberi világtól való elkülönülése fejeződik ki. A Joaquin Phoenix által narrált Földlakók a közösen osztott világszerűség elvére, így a Föld bolygón élő élőlények globális közösségére, egyenrangúságára hívja fel a figyelmet. A tanulmány az „Umwelt” egyszerre biológiai és fenomenológiai fogalmán keresztül etikai keretbe helyezi a film és környezet viszonyának a kérdését.
Item Type: | Article |
---|---|
Subjects: | P Language and Literature / nyelvészet és irodalom > PN Literature (General) / irodalom általában > PN1993 Motion Pictures / filmművészet |
Depositing User: | Andrea Tankó |
Date Deposited: | 11 Sep 2023 14:52 |
Last Modified: | 11 Sep 2023 14:52 |
URI: | http://real.mtak.hu/id/eprint/173266 |
Actions (login required)
Edit Item |