Zimanyi, Eszter (2021) Titkok, megfigyelés és töredékek: a kortárs dokumentumfilmek a posztszocialista Európa regionális brandjére vonatkozó kihívásai. APERTÚRA, 17 (1). ISSN 1787-7245
|
Text
eszter-zimanyi_18109.pdf Download (3MB) | Preview |
Abstract
A posztszocialista Európából származó kortárs dokumentumfilmkészítők új nemzedékének közös jellemzője, hogy stratégiai okokból alkalmaznak olyan azonosítható narratív trópusokat, amelyeket általában Kelet-Európához társítanak. E trópusok felhasználása lehetővé teszi az alkotók számára, hogy munkáikat mint a régió autentikus ábrázolásait címkézzék, ami növeli annak valószínűségét, hogy nemzetközi finanszírozást, terjesztést és közönséget biztosíthatnak filmjeiknek. Ugyanakkor sok filmkészítő tudatában van és kritikusan viszonyul ezekhez a sztereotípiákhoz, és keresik a lehetőségeket, hogy alkotásaikkal elbizonytalanítsák azokat. Egyes rendezők, például Bojina Panajotova, Mila Turajlić és Lisbeth Kovačič önreflexív, első személyű és polivokális filmjeikben olyan általános témákat mozgósítanak, mint a megfigyelés és a kémkedés, titkok, megosztott tér és identitás, és úgy lendítik tovább narratíváikat, hogy közben lebontják a posztszocialista európai identitások merev fogalmait. Ígéretes példákat mutatnak fel arra, hogy hogyan kezelhetik a posztszocialista európai dokumentumfilm-készítők a régió specifikus történelmi, politikai és kulturális aspektusait, miközben tagadják a nemzeti vagy regionális identitások megváltoztathatatlan tagoltságait.
Item Type: | Article |
---|---|
Subjects: | P Language and Literature / nyelvészet és irodalom > PN Literature (General) / irodalom általában > PN1993 Motion Pictures / filmművészet |
Depositing User: | Andrea Tankó |
Date Deposited: | 12 Sep 2023 09:29 |
Last Modified: | 12 Sep 2023 09:29 |
URI: | http://real.mtak.hu/id/eprint/173335 |
Actions (login required)
![]() |
Edit Item |