Biró, Barbara and Ceglédi, Tímea (2023) A mesélőszék mint kidolgozott nyelvi kódot fejlesztő eszköz a Step by Step alternatív oktatásban. KÜLÖNLEGES BÁNÁSMÓD, 9 (2). pp. 83-97. ISSN 2498-5368
|
Text
Biró_Ceglédi 2023 Kb Meselőszek.pdf Download (1MB) | Preview |
Abstract
A tanulmányban a Romániában népszerű alternatív oktatási forma, a Step by Step egyik pedagógiai eszközét, a mesélőszék vizsgálatára kerül sor Basil Bernstein nyelvi kódok elméletének segítségével. A 2021/2022-es tanév tavaszi félévében zajló kvalitatív kutatás során egy partiumi magyar nyelvű iskolában végeztünk megfigyeléseket és vettünk fel félig strukturált egyéni interjúkat olyan alsós tanítókkal, akik minden nap alkalmazzák a mesélőszéket (n=11). Az interjúk tanulsága szerint a mesélőszék működésében felismerhetők azon elemek, amelyek a kidolgozott nyelvi kódra jellemzőek. A vizsgált pedagógiai eszköz oldja a megértés szituációhoz kötöttségét, a történet egyedüli ismerőjeként mesélnek a gyerekek, így játékosan ösztönzi őket arra, hogy változatos nyelvi eszközökkel adják át élményeiket az osztálynak, mialatt úgy kapnak teret a szabad önkifejezésre, hogy az „én” nem alávetett a „mi”-nek. A mesélőszék által közelebb kerülhet egymáshoz az otthon és az iskola szimbólumrendszere, s a két világ közötti híd építésében – a mesélőszéknek köszönhetően – a nyelv lehet segítségükre.
Item Type: | Article |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | alternatív oktatás, Step by Step, mesélőszék, nyelvi kódok, egyenlőtlenségek, szülői bevonódás |
Subjects: | L Education / oktatás > L1 Education (General) / oktatás általában |
Depositing User: | Dr. Tímea Ceglédi |
Date Deposited: | 28 Sep 2023 07:01 |
Last Modified: | 28 Sep 2023 07:01 |
URI: | http://real.mtak.hu/id/eprint/175397 |
Actions (login required)
![]() |
Edit Item |