REAL

Digitális technológia az alsó tagozatos ének-zene tanításban: adigitális tanrend tapasztalatai és hatásai

Gáspár, Bernadett Csilla and Rausch, Attila (2022) Digitális technológia az alsó tagozatos ének-zene tanításban: adigitális tanrend tapasztalatai és hatásai. NEVELÉSTUDOMÁNY: OKTATÁS KUTATÁS INNOVÁCIÓ, 10 (4). pp. 19-41. ISSN 2063-9546

[img]
Preview
Text
nevelestudomany_2022_4_19-41.pdf - Published Version

Download (385kB) | Preview

Abstract

A 2020 tavaszán kirobbanó koronavírus járvány hatására bekövetkező digitális munkarend (Józsa, Karáné Miklós & Józsa, 2021) korábban nem látott kihívások elé állította a pedagógusokat. Bár a tanárok és a tanárszakos hallgatók digitális technológiához való hozzáállásáról és eszközhasználati szokásairól a pandémia előtt és közben mind magyar, mind külföldi terepen születtek kutatási eredmények (Paksi & Schmidt, 2017; Atabek & Burak, 2020), eddig nem látott napvilágot olyan átfogó vizsgálat, amely a digitális tanrend hatásaival foglalkozik az alsó tagozatos ének-zenei nevelés terén. Kutatásunk célja ezért a magyar általános iskolai alsó tagozaton ének-zenét is tanító pedagógusok tapasztalatainak és a koronavírus járvány alatt történő online oktatás ének-zene tanításra gyakorolt hatásainak feltárása. A 2022 tavaszán zajló online kérdőíves kutatásunkban 98 pedagógus részvételével vizsgáltuk a pedagógusok digitális kompetenciáját, eszközökhöz való hozzáférését és eszközhasználati szokásait, valamint a digitális technológia ének-zene tanításban történő felhasználását. Eredményeink alapján a tanítók digitális kompetenciájának mind a hat részterülete szignifikánsan fejlődött a digitális tanrend alatt. Az egyes zenei tevékenységek (például kánonéneklés) és zenei képességterületek jelentős részének fejlesztése nehézséget jelentett az online térben, ugyanakkor a tanítók nem zárkóznak el a digitális eszközök jelenléti ének-zene órákon történő felhasználásától. Kutatásunk eredményei rávilágítanak azokra a területekre, ahol a pedagógusoknak további támogatásra vagy digitális fejlesztésekre volna szükségük a digitális technológia alsó tagozatos ének-zenei nevelésbe történő hatékony integrálásához.

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: digitális technológia az oktatásban, ének-zenei nevelés, digitális tanrend, pedagógusok digitális kompetenciája
Subjects: L Education / oktatás > L1 Education (General) / oktatás általában
Depositing User: Dr. Attila Rausch
Date Deposited: 28 Sep 2023 08:11
Last Modified: 28 Sep 2023 08:11
URI: http://real.mtak.hu/id/eprint/175454

Actions (login required)

Edit Item Edit Item