Fábián, Balázs and Kenyhercz, Flóra and Bugán, Antal and Andrejkovics, Mónika (2023) Klinikai neuropszichológiai tesztek magyarországi normatív adatai I. : Végrehajtó funkciókat és nonverbális fluenciát mérő neurokognitív vizsgálóeljárások = Normative data on clinical neuropsychological tests in Hungary I. : Neurocognitive testing procedures measuring executive functions and non-verbal fluency. ORVOSI HETILAP, 164 (15). pp. 577-585. ISSN 0030-6002
|
Text
650-article-p577.pdf - Published Version Available under License Creative Commons Attribution. Download (476kB) | Preview |
Abstract
Bevezetés: A végrehajtó funkciók közé azon kognitív folyamatok tartoznak, amelyek képessé teszik a személyt a mindennapjai során a célirányos viselkedés fenntartására, a környezeti változásokhoz való alkalmazkodásra, valamint feladathelyzetekben kontrollálják és koordinálják a viselkedést. A végrehajtó funkciók felmérésére számos diagnosztikai eszközt alkalmaznak már széles körben, de ezek kiértékelését megnehezítette a magyar normatív adatok hiánya. Célkitűzés: A jelen tanulmány célja a magyar normatív adatok feltérképezése és a nem, az életkor és az iskolázottság hatásának megállapítása volt három gyakran használt, a végrehajtó funkciókat mérő teszt bevonásával. Módszer: Korra, nemre és iskolázottságra reprezentatív hazai mintán (316 fő: 175 nő, 141 férfi) felvételre került a Viktória Stroop Teszt, az Öt-Pont Teszt és a Trail Making Teszt. Eredmények: A teszteken nyújtott teljesítmény az idősebbek körében gyengébb volt, míg a magasabb iskolai végzettséggel rendelkezők magasabb pontszámokat értek el. Nem találtunk szignifikáns összefüggést a nem és a teszteken nyújtott teljesítmény között. A tesztek között szignifikáns korrelációt figyeltünk meg. Következtetés: A vizsgálatban használt tesztek értékesek lehetnek a klinikai gyakorlat és kutatás számára. Az általunk bemutatott normatív adatbázis értékes összehasonlítási alapot képez a végrehajtó funkciók és a kognitív funkciók romlásának vizsgálatában. | Introduction: Executive functions are crucial cognitive processes which enable us to manage our daily life, to be able to sustain goal-oriented behavior, to adapt to environmental changes and to regulate and coordinate the behavior during task situations. There are several means of evaluating executive functioning, but normative data for the Hun-garian population were unavailable for detailed assessment.Objective: The purpose of this study was to explore the effects of gender, age, and education on the performance of three neurocognitive tests measuring executive functions, and to provide normative data in the Hungarian population.Method: Victoria Stroop Test, Five-Point Test and Trail Making Test were administered to 316 individuals (175 fe-male, 141 male). The sample was representative for Hungarian adults regarding age, gender and education.Results: Performance scores decreased with increasing age, while scores increased by higher educational level. Perfor-mance was not influenced by gender. Significant correlations were observed between the measures.Conclusion: The provision of normative data should enhance the potential of the applied measures for clinical and research applications. These data provide a normative comparison for the assessment of executive functions and cog-nitive decline.
Item Type: | Article |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | normatív adatok, neuropszichológia, végrehajtó funkciók, nonverbális fluencia, kognitív flexibilitás | normative data, neuropsychology, executive functions, non-verbal fluency, cognitive flexibility |
Subjects: | R Medicine / orvostudomány > RC Internal medicine / belgyógyászat > RC0321 Neuroscience. Biological psychiatry. Neuropsychiatry / idegkórtan, neurológia, pszichiátria |
SWORD Depositor: | MTMT SWORD |
Depositing User: | MTMT SWORD |
Date Deposited: | 03 Oct 2023 10:11 |
Last Modified: | 03 Oct 2023 10:11 |
URI: | http://real.mtak.hu/id/eprint/175891 |
Actions (login required)
Edit Item |