REAL

Tipizált térrendszerű és szerkezetű, aulás általános iskolák Magyarországon az államszocializmus idején = Aula Centered Primary Schools with Type Designed Layout and Structure in Hungary During the State Socialist Era

Pirity, Ádám and Kissfazekas, Kornélia (2023) Tipizált térrendszerű és szerkezetű, aulás általános iskolák Magyarországon az államszocializmus idején = Aula Centered Primary Schools with Type Designed Layout and Structure in Hungary During the State Socialist Era. ÉPÍTÉS - ÉPÍTÉSZETTUDOMÁNY, 51 (1-2). pp. 77-95. ISSN 0013-9661 (nyomtatott); 1588-2764 (elektronikus)

[img]
Preview
Text
096-article-p77.pdf
Available under License Creative Commons Attribution.

Download (5MB) | Preview

Abstract

1945 után, a háborús pusztításnak köszönhetően Magyarországon hatalmas hiány mutatkozott oktatási épületek tekintetében is. Ennek köszönhetően elindult az iskolaépületek tömeges építése, mely kezdetben központilag elkészített típustervek alapján történt a legtöbb esetben. Egyszerű alaprajzú és szerkezetű iskolák épültek országszerte, melyeknek uniformizált, a településképbe sokszor nem illeszkedő megjelenése a lakosság és a szakma ellenérzését is kiváltotta. 1968-tól kezdve a tervezőknek lehetőségük nyílt a típustervektől való eltérésre, amelyre addig csak alkalmanként kaptak teret. Ezzel a jelentős változással párhuzamosan az állami tervező vállalatok lehetőséget kaptak iskolák építésérére használható, előregyártott rendszerek fejlesztésére. A Borsod Megyei Állami Építőipari Vállalat (BÁÉV) és az Északmagyarországi Tervező Vállalat (ÉSZAKTERV) az addig iskoláknál legtöbbször alkalmazott, hagyományos folyosós-cellás alaprajzi rendszer helyett a tanulók közti közösség kialakulása szempontjából előnyösebb, aulás rendszerű iskolákra dolgoztak ki típustervet, országos szinten egyedülálló módon. Jelen cikkben a rendszer, annak előképei, alkalmazásai és jelenkori megítélésük értékelésére kerül sor. Az írás egy, az ÉSZAKTERV-vel foglalkozó átfogó kutatás részeként készült. After 1945, due to the destruction caused by the war, there was also a huge shortage of educational buildings in Hungary. Thanks to this, the mass construction of school buildings began, which was initially based on centrally prepared type plans. Schools with a simple floor plan and structure were built all over the country, whose uniform appearance, which often did not fit into the image of the settlement, provoked the resentment of the population and the profession. Starting in 1968, it was possible to deviate from the standard designs, and state planning companies were given the opportunity to develop prefabricated systems that could be used for the construction of schools. The Borsod County State Construction Company (BÁÉV) and the Northern Hungarian Planning Company (ÉSZAKTERV) have developed a type plan for schools with an aula system, which is more beneficial in terms of the formation of a community among students, instead of the traditional corridor-cell floor plan system that was used most of the time for schools, in a unique way. In this article, the system, its prototypes, applications and their current assessment will be evaluated.

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: típustervezés, előregyártás, iskolaépületek, aulás térszervezés, Észak-Magyarország; type design, prefabrication, school buildings, aula, Northern Hungary
Subjects: N Fine Arts / képzőművészet > NA Architecture / építészet
T Technology / alkalmazott, műszaki tudományok > TH Building construction / mély-és magasépítés
SWORD Depositor: MTMT SWORD
Depositing User: MTMT SWORD
Date Deposited: 05 Oct 2023 13:24
Last Modified: 05 Oct 2023 13:24
URI: http://real.mtak.hu/id/eprint/176144

Actions (login required)

Edit Item Edit Item