Arany, László and Popovics, Péter András (2023) A platform vállalkozásoké a jövő?! – A platform üzleti modell a magyarországi kereskedelemben. STUDIA MUNDI - ECONOMICA, 10 (2). pp. 3-15. ISSN 2415-9395
|
Text
Aranyetal.3-15_v3.pdf Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (288kB) | Preview |
Abstract
Az elmúlt évek üzleti- és menedzsment irodalma alapján rendkívül népszerű szóösszetétellé vált az üzleti modell kifejezés. A cikk hazai és nemzetközi – elsősorban angol nyelvű – szakirodalomra és adatbázisokra támaszkodva taglalja a hagyományos pipeline és az innovatív platform üzleti modell fogalmát, létjogosultságát, sajátosságait, valamint jelenlétét a magyar piacon. A digitalizációs forradalom hozadékaként a hagyomá-nyos lineáris értéklánc alapú vállalkozások mellett, a platform vállalkozások térnyerése vitathatatlan. A platform üzleti modell a digitalizációnak köszönhetően jelentős szerepet vállal a magyarországi e-kereskedelem tekintetében is. A cikk a magyarországi adatokra vonatkozóan vizsgálja a témát, először is a vállalkozás, mint a gazdaság alapvető eleme, önálló jogi személy, különálló entitás definiálásával vezeti be az üzleti modell témakörét. A vállalkozás tulajdonságainak meghatározása után az innovatív platform üzleti modellek jelentőségének, térnyerésének okai és feltételeinek a taglalása következik. A platform és a pipeline típusú üzleti modell összehasonlítása alapjaiban vizsgálja a két típus közötti differenciákat. A plat-form gazdaság bevételei a Statista adatbázisai alapján, az Európai Unióban közel ötszörösére növekedtek a 2016-2020 közötti időszakban, nagyságrendileg 3 milliárd euróról 14 milliárd euróra nőttek. A cikk kiemelten a Magyarországon működő platform vállalkozások hozzáférhetőségét, e-kereskedelmi tevékenységét tárja fel néhány szegmensben, a fogyasztói (keresleti) oldalról történő megközelítéssel. Többek között a 2010-2022-es évek magyarországi e-kereskedelem adatai (online-offline áruházak aránya, árbevétel, online vásárlások aránya a teljes lakosság százalékában, belföldi online megrendelések száma) által.
Item Type: | Article |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | pipeline; Vállalkozás; E-Commerce; business model; enterprise; e-kereskedelem; platform; üzleti modell; |
Subjects: | H Social Sciences / társadalomtudományok > HB Economic Theory / közgazdaságtudomány H Social Sciences / társadalomtudományok > HF Commerce / kereskedelem |
SWORD Depositor: | MTMT SWORD |
Depositing User: | MTMT SWORD |
Date Deposited: | 10 Nov 2023 12:57 |
Last Modified: | 10 Nov 2023 12:57 |
URI: | http://real.mtak.hu/id/eprint/179531 |
Actions (login required)
Edit Item |