Berényi, László and Deutsch, Nikolett (2023) Technology adoption among higher education students = Technológiaelfogadás felsőoktatási hallgatók körében. VEZETÉSTUDOMÁNY, 54 (11). pp. 28-39. ISSN 0133-0179
|
Text
BCEVT_2023-1128-393Berenyi.pdf - Published Version Download (643kB) | Preview |
Abstract
The acceptance of technology is of decisive importance in enhancing diffusion of innovation. Personal opinions and attitudes to technology offer particular foundational points for associated development. This study contributes to greater understanding of factors influencing technology acceptance among higher education students. Findings are based on measuring factors of contribution (optimism, proficiency) and inhibition (dependency, vulnerability) drawn from the technology adoption propensity (TAP) instrument and also by calculating TAP index scores derived from a sample of 873 Hungarian higher education students. Results indicate moderate technology adoption propensity driven by high optimism. Tyes of study (business, engineering, administrative) were used as grouping factors for the analysis. Optimism indicates similar results by criterion of study type, but proficiency in technology use is highest among engineering students. Considering goals of the Hungarian National Digitalization Strategy, targeted training programs and acquisition of more experience are necessary in order to improve proficiency in use of technology. | A technológia elfogadottsága döntő jelentőségű az innovációk elterjedésében. A technológiával kapcsolatos személyes vélemények és attitűdök alapvetően meghatározók a fejlődés szempontjából. A kutatás célja, hogy hozzájáruljon a technológia elfogadását befolyásoló tényezők megértéséhez felsőoktatási hallgatók körében. A tanulmány a technológiaelfogadási hajlandóság (TAP) modellben megfogalmazott támogató (optimizmus, jártasság) és gátló (függőség, sebezhetőség) tényezőinek mérését, továbbá a TAP-index kiszámítását használja eszközként. A kutatási minta 873 magyar felsőoktatási hallgató válaszait tartalmazza. Az eredmények mérsékelt technológiaátvételi hajlandóságot mutatnak, amelyet a magas optimizmus vezérel. Az elemzésben a tanulmányok típusa (üzleti, mérnöki, közigazgatási) szerepelt csoportosító tényezőként. Az optimizmus hasonló eredményeket mutat a hallgatók között, de a használatban való jártasság a mérnökhallgatók körében magasabb. A Nemzeti Digitalizációs Stratégia céljait figyelembe véve a jártasság javítására irányuló képzési programokra és több szakmai tapasztalatszerzésre van szükség.
Item Type: | Article |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | technology acceptance; technology adoption propensity, higher education students, analysis of variance | technológiaelfogadás, technológiaátvételi hajlandóság, felsőoktatási hallgatók, varianciaelemzés |
Subjects: | H Social Sciences / társadalomtudományok > HD Industries. Land use. Labor / ipar, földhasználat, munkaügy > HD30.2 Knowledge management. Information technology management / Tudásmenedzsment L Education / oktatás > LB Theory and practice of education / oktatás elmélete és gyakorlata > LB2300 Higher Education / felsőoktatás |
SWORD Depositor: | MTMT SWORD |
Depositing User: | MTMT SWORD |
Date Deposited: | 14 Nov 2023 13:53 |
Last Modified: | 14 Nov 2023 13:53 |
URI: | http://real.mtak.hu/id/eprint/179987 |
Actions (login required)
Edit Item |