Kóródi, Kitti and Jagodics, Balázs and Szabó, Éva and Kunos, Nóra and Fülöp, Márta (2023) Diák kiégés hagyományos és alternatív pedagógiai programú oktatási intézményekben. MAGYAR PSZICHOLÓGIAI SZEMLE, 78 (3). pp. 329-344. ISSN 0025-0279
|
Text
0016-article-p329.pdf Available under License Creative Commons Attribution. Download (809kB) | Preview |
Abstract
Háttér és célkitűzések: A diákok iskolai kiégésének kutatása mára már bekerült a pszichológiai kutatások fókuszába. A középiskolás diákok esetében is megfigyelhető a jelenség, amit a számukra kialakított mérőeszközökkel bizonyítani is lehet. Feltáró jellegű kutatásunkban arra a kérdésre kerestük a választ, hogy az iskola egyes jellemzői összefüggést mutatnak-e a kiégés mértékével. Módszer: Kérdőíves kutatásunkban a magyar nyelvre adaptált Diák Kiégés Kérdőívet használtuk (Salmela-Aro, Kiuru, Pietikäinen és Jokela, 2008; Salmela-Aro, Kiuru, Leskinen és Nurmi, 2009; magyar változat: Jagodics, Kóródi és Szabó, 2021). A vizsgálatba középiskolás diákokat vontunk be (N 5 2,205), akik eltérő követelményeket támasztó iskolatípusokban tanulnak az iskola jellegét tekintve (szakgimnázium [N 5 741]; gimnázium [N 5 898]; magasan teljesítő gimnázium [N 5 327]; Waldorf-gimnázium [N 5 81] és egyéb alternatív gimnázium [N 5 151], másrészt megkülönböztethetők hagyományos vagy alternatív pedagógiai program szerint. Eredmények: Elemzéseink szerint a diákok kiégéspontszáma a szakgimnáziumban tanulók esetében a legmagasabb, míg a legalacsonyabb kiégéspontszám a Waldorf-program alapján működő iskolák tanulóira jellemző. Emellett a középiskolás lányokra magasabb kiégés jellemző, mint a középiskolás fiúkra, amely különbségek iskolatípustól függően eltérőek. Következtetések: A kutatásunk eredménye cáfolta azt a széles körben elterjedt nézetet, hogy a magas követelményeket támasztó, országosan is kiemelkedő intézmények tanulói lennének a leginkább kiégettek. Sokkal inkább úgy tűnik, hogy a kiégettség a követelmények és erőforrások egyenlőtlenségével magyarázható, amely a szakgimnáziumokban lehet a legerőteljesebb.
Item Type: | Article |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | diák kiégés, tanulmányi eredmény, iskolatípus, követelmények, erőforrások |
Subjects: | B Philosophy. Psychology. Religion / filozófia, pszichológia, vallás > BF Psychology / lélektan L Education / oktatás > L1 Education (General) / oktatás általában |
SWORD Depositor: | MTMT SWORD |
Depositing User: | MTMT SWORD |
Date Deposited: | 04 Dec 2023 12:36 |
Last Modified: | 04 Dec 2023 12:36 |
URI: | http://real.mtak.hu/id/eprint/181723 |
Actions (login required)
![]() |
Edit Item |