REAL

Diák kiégés hagyományos és alternatív pedagógiai programú oktatási intézményekben

Kóródi, Kitti and Jagodics, Balázs and Szabó, Éva and Kunos, Nóra and Fülöp, Márta (2023) Diák kiégés hagyományos és alternatív pedagógiai programú oktatási intézményekben. MAGYAR PSZICHOLÓGIAI SZEMLE, 78 (3). pp. 329-344. ISSN 0025-0279

[img]
Preview
Text
0016-article-p329.pdf
Available under License Creative Commons Attribution.

Download (809kB) | Preview

Abstract

Háttér és célkitűzések: A diákok iskolai kiégésének kutatása mára már bekerült a pszichológiai kutatások fókuszába. A középiskolás diákok esetében is megfigyelhető a jelenség, amit a számukra kialakított mérőeszközökkel bizonyítani is lehet. Feltáró jellegű kutatásunkban arra a kérdésre kerestük a választ, hogy az iskola egyes jellemzői összefüggést mutatnak-e a kiégés mértékével. Módszer: Kérdőíves kutatásunkban a magyar nyelvre adaptált Diák Kiégés Kérdőívet használtuk (Salmela-Aro, Kiuru, Pietikäinen és Jokela, 2008; Salmela-Aro, Kiuru, Leskinen és Nurmi, 2009; magyar változat: Jagodics, Kóródi és Szabó, 2021). A vizsgálatba középiskolás diákokat vontunk be (N 5 2,205), akik eltérő követelményeket támasztó iskolatípusokban tanulnak az iskola jellegét tekintve (szakgimnázium [N 5 741]; gimnázium [N 5 898]; magasan teljesítő gimnázium [N 5 327]; Waldorf-gimnázium [N 5 81] és egyéb alternatív gimnázium [N 5 151], másrészt megkülönböztethetők hagyományos vagy alternatív pedagógiai program szerint. Eredmények: Elemzéseink szerint a diákok kiégéspontszáma a szakgimnáziumban tanulók esetében a legmagasabb, míg a legalacsonyabb kiégéspontszám a Waldorf-program alapján működő iskolák tanulóira jellemző. Emellett a középiskolás lányokra magasabb kiégés jellemző, mint a középiskolás fiúkra, amely különbségek iskolatípustól függően eltérőek. Következtetések: A kutatásunk eredménye cáfolta azt a széles körben elterjedt nézetet, hogy a magas követelményeket támasztó, országosan is kiemelkedő intézmények tanulói lennének a leginkább kiégettek. Sokkal inkább úgy tűnik, hogy a kiégettség a követelmények és erőforrások egyenlőtlenségével magyarázható, amely a szakgimnáziumokban lehet a legerőteljesebb.

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: diák kiégés, tanulmányi eredmény, iskolatípus, követelmények, erőforrások
Subjects: B Philosophy. Psychology. Religion / filozófia, pszichológia, vallás > BF Psychology / lélektan
L Education / oktatás > L1 Education (General) / oktatás általában
SWORD Depositor: MTMT SWORD
Depositing User: MTMT SWORD
Date Deposited: 04 Dec 2023 12:36
Last Modified: 04 Dec 2023 12:36
URI: http://real.mtak.hu/id/eprint/181723

Actions (login required)

Edit Item Edit Item