REAL

A felsőoktatás és a tudomány értékelése körüli harcok Franciaországban

Bajomi, Iván (2023) A felsőoktatás és a tudomány értékelése körüli harcok Franciaországban. EDUCATIO, 32 (3). pp. 423-438. ISSN 1216-3384

[img]
Preview
Text
2063-article-p423.pdf

Download (286kB) | Preview

Abstract

A II. világháború után a francia állami kutatóhálózat égisze alatt a tudományostevékenységek értékelésére olyan rendszert hoztak létre, amelynek működtetésébenaz oktatók és kutatók közösségei játszottak meghatározó szerepet. Az USA-béliegyetemek mintájából kiindulva az 1980-as években egy elkülönült értékelésiszervezetet hoztak létre. A felsőoktatás területén működő szervezet általvégzett, a SWOT-elemzések módszertanát középpontba állító értékelések azintézmények működésmódjának fejlesztését voltak hivatva elősegíteni. Kétévtizeddel később viszont egy olyan, az akadémiai szféra valamennyi szférájábanműködtetett értékelési ügynökséget állítottak fel, amely nemcsakSWOT-elemzéseket készített, hanem különféle indikátorok alkalmazásával akutatóhelyek rangsorolására is vállalkozott. Más, korabeli franciaországitudománypolitikai intézkedésekhez hasonlóan az új ügynökség működése is komolytiltakozásokat váltott ki az akadémiai szférában. Ezek hatására a 2012-eskormányváltást követően az egyetem- és tudományértékelési ügynökség működésébőlkiiktatták az intézmény-rangsorolást, amely a kutatási támogatások elosztásaterén elősegítheti az intézmények közötti egyenlőtlenségek növekedését.

Item Type: Article
Subjects: A General Works / általános művek > AZ History of Scholarship The Humanities / tudománytörténet, bölcsészet > AZ191-193 Evaluation / értékelés
L Education / oktatás > LB Theory and practice of education / oktatás elmélete és gyakorlata > LB2300 Higher Education / felsőoktatás
SWORD Depositor: MTMT SWORD
Depositing User: MTMT SWORD
Date Deposited: 16 Jan 2024 12:06
Last Modified: 16 Jan 2024 12:06
URI: http://real.mtak.hu/id/eprint/184894

Actions (login required)

Edit Item Edit Item