Bajomi, Iván (2023) A felsőoktatás és a tudomány értékelése körüli harcok Franciaországban. EDUCATIO, 32 (3). pp. 423-438. ISSN 1216-3384
|
Text
2063-article-p423.pdf Download (286kB) | Preview |
Abstract
A II. világháború után a francia állami kutatóhálózat égisze alatt a tudományostevékenységek értékelésére olyan rendszert hoztak létre, amelynek működtetésébenaz oktatók és kutatók közösségei játszottak meghatározó szerepet. Az USA-béliegyetemek mintájából kiindulva az 1980-as években egy elkülönült értékelésiszervezetet hoztak létre. A felsőoktatás területén működő szervezet általvégzett, a SWOT-elemzések módszertanát középpontba állító értékelések azintézmények működésmódjának fejlesztését voltak hivatva elősegíteni. Kétévtizeddel később viszont egy olyan, az akadémiai szféra valamennyi szférájábanműködtetett értékelési ügynökséget állítottak fel, amely nemcsakSWOT-elemzéseket készített, hanem különféle indikátorok alkalmazásával akutatóhelyek rangsorolására is vállalkozott. Más, korabeli franciaországitudománypolitikai intézkedésekhez hasonlóan az új ügynökség működése is komolytiltakozásokat váltott ki az akadémiai szférában. Ezek hatására a 2012-eskormányváltást követően az egyetem- és tudományértékelési ügynökség működésébőlkiiktatták az intézmény-rangsorolást, amely a kutatási támogatások elosztásaterén elősegítheti az intézmények közötti egyenlőtlenségek növekedését.
Item Type: | Article |
---|---|
Subjects: | A General Works / általános művek > AZ History of Scholarship The Humanities / tudománytörténet, bölcsészet > AZ191-193 Evaluation / értékelés L Education / oktatás > LB Theory and practice of education / oktatás elmélete és gyakorlata > LB2300 Higher Education / felsőoktatás |
SWORD Depositor: | MTMT SWORD |
Depositing User: | MTMT SWORD |
Date Deposited: | 16 Jan 2024 12:06 |
Last Modified: | 16 Jan 2024 12:06 |
URI: | http://real.mtak.hu/id/eprint/184894 |
Actions (login required)
![]() |
Edit Item |