REAL

Egyetemi hallgatók és vállalkozás - Hol állunk és hová tartunk? = University Students and Entrepreneurship - Where are We and Where are We Going?

S. Gubik, Andrea and Farkas, Szilveszter (2023) Egyetemi hallgatók és vállalkozás - Hol állunk és hová tartunk? = University Students and Entrepreneurship - Where are We and Where are We Going? MULTIDISZCIPLINÁRIS KIHÍVÁSOK SOKSZÍNŰ VÁLASZOK : GAZDÁLKODÁS- ÉS SZERVEZÉSTUDOMÁNYI FOLYÓIRAT = MULTIDISCIPLINARY CHALLENGES DIVERSE RESPONSES : JOURNAL OF MANAGEMENT AND BUSINESS ADMINISTRATION (2). pp. 170-199. ISSN 2630-886X

[img]
Preview
Text
S_Gubik.pdf
Available under License Creative Commons Attribution.

Download (1MB) | Preview

Abstract

Az egyetemi hallgatók között egyre inkább növekszik azoknak az aránya, akik saját vállalkozásuk megalapításán gondolkoznak, vagy már aktív vállalkozók. A felsőoktatási intézmények a hagyományos oktatási feladataikon túl egyre aktívabb szerepet vállalnak a vállalkozásösztönzésben különféle programok, erőforrások rendelkezésre bocsátásával, és azzal is, hogy megpróbálják megérteni, hogy milyen mechanizmusok állnak a hallgatói döntések mögött, milyen irányú változtatások tennék lehetővé a trendek kedvező irányba történő elmozdulását. Ezt a célt szolgálja a Global University Entrepreneurial Spirit Students' Survey (GUESSS) nemzetközi kutatási együttműködés is, amelynek keretében 50 ország fogott össze a hallgatói vállalkozási kérdések kutatása terén. Tanulmányunk célja a magyarországi helyzet áttekintő bemutatása, amelyhez a 2021-es adatfelvétel eredményeit használjuk fel. 2021-ben a kérdőívet minden olyan magyarországi felsőoktatási intézménynek elküldtük, amely több mint 1000 hallgatónak nyújt képzést, és 20 intézményből 10 104 érvényes választ kaptunk. A felmérés eredményei szerint a hallgatók többsége (74,4%) a diploma megszerzése után munkavállalóként szeretne dolgozni, öt évvel később azonban jelentősen nő a vállalkozói hajlandóság. A közgazdasági és üzleti képzések hallgatói a legnyitottabbak a saját vállalkozás indítására, míg a társadalomtudományi képzésekben részt vevők számára a legkevésbé vonzó a vállalkozói életpálya. Ugyan a családi háttér nagyon erős befolyásoló tényező az onnan érkező társadalmi támogatás (erőforrások, tudás, tapasztalat) miatt, de a vállalkozásoktatás és általában az egyetemek vállalkozói környezete is ösztönzőleg hat a hallgatók elképzeléseire. A Covid-19 a vállalkozói elképzeléseket sem hagyta érintetlenül, a vállalkozásindításon dolgozó hallgatók 6,7 százaléka, a már vállalkozással rendelkező hallgatók 12,9 százaléka válaszolta azt, hogy a vállalkozásának elindításában a Covid-19 jelentős szerepet játszott.

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: vállalkozás, vállalkozói hajlandóság, karriertervek, felsőoktatás; entrepreneurship, entrepreneurial intentions, career plans, higher education
Subjects: H Social Sciences / társadalomtudományok > HD Industries. Land use. Labor / ipar, földhasználat, munkaügy > HD3 Labor / munkaügy > HD32 Labour economics / munkagazdaságtan
SWORD Depositor: MTMT SWORD
Depositing User: MTMT SWORD
Date Deposited: 18 Jan 2024 09:46
Last Modified: 18 Jan 2024 09:46
URI: http://real.mtak.hu/id/eprint/185106

Actions (login required)

Edit Item Edit Item