Nemes, Magdolna and Tahirák, Erzsébet (2023) A nyelvi és a pragmatikai tudatosság vizsgálata alsó tagozatos tanulásban akadályozott tanulók körében. OXIPO : INTERDISZCIPLINÁRIS E-FOLYÓIRAT, 5 (4). pp. 49-68. ISSN 2676-8771
|
Text
OxIPO_2023_4_049_Nemes_Tahirak.pdf Download (2MB) | Preview |
Abstract
A pragmatikai szempontok figyelembevétele a nyelvelsajátítás kutatásában viszonylag új fejlemény, pedig a nyelvi tudatosság kialakulása már egészen kis korban elkezdődik, az anyanyelv elsajátításával párhuzamosan. Jelen dolgozat célja a pragmatikai és nyelvi tudatosság vizsgálata tanulásban akadályozott gyermekek körében. A vizsgálat során kvalitatív kutatási módszert, a képességmérés módszerét alkalmaztuk. 2023 tavaszán a vizsgálatot két szegregált nevelést folytató intézményben, 25 alsó tagozatos tanulásban akadályozott tanulóval végeztük. A tesztben hétköznapi szavak, mondatok is iskolai szituációs helyzeteket felidézve figyeltük a gyermekek kommunikációban működő stratégiáit, valamint a gyermekek kognitív és nyelvi érését. Az eredmények azt mutatják, hogy a beszédaktusok értelmezése tanulásban akadályozott tanulók számára nehezített, valamint a magasabb osztályfokon tanulók nyelvi tudatossága is elmarad többségi társaikétól. A vizsgálatba vont diákok számára a legnagyobb nehézséget a nem szó szerinti jelentés, az irónia értelmezése jelentette. A dolgozat segítséget nyújthat a tanítóknak és a gyógypedagógusoknak abban, hogy olyan kommunikációs feladatokat ajánljanak diákjaiknak, melyekkel a pragmatikai nyelvi szint működését fejleszthetik. | Taking pragmatic aspects into account is a relatively new area in the research of language acquisition, even though forming linguistic awareness starts at an early age and in parallel with L1 acquisition. The goal of the present paper is to carry out research in the fields of pragmatic and language awareness among children with mild intellectual disabilities. We used a qualitative research method, conducting the skills assessment in the spring of 2023. 25 children were involved in the project from two special primary schools to get the most reliable data. We conducted the research using everyday words and sentences as well as situations from school life to investigate the children’s communicative strategies, cognitive and linguistic maturity. The results show that understanding speech acts is more difficult for learners with mild intellectual disabilities. In addition, their language awareness is different from the level of children of the same age in mainstream schools. The most difficult task for the children involved in our research was to understand irony and the non-literal meanings of words. Our research can help primary school teachers and Special Educators to offer tasks and exercises for their students which may enhance their communicative and pragmatic competencies.
Item Type: | Article |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | társalgási szabályok, implicit jelentéstartalom, definíció, szótudat, memória | rules of conversation, implicit meaning, definition, long term memory |
Subjects: | L Education / oktatás > LC Special aspects of education / speciális oktatási formák |
SWORD Depositor: | MTMT SWORD |
Depositing User: | MTMT SWORD |
Date Deposited: | 22 Jan 2024 12:44 |
Last Modified: | 22 Jan 2024 12:44 |
URI: | http://real.mtak.hu/id/eprint/185459 |
Actions (login required)
Edit Item |