Kis, Noémi and Fejes, József Balázs (2023) Oktatási intervenció – Értékes, de ritka jószág = Educational Interventions – Valuable But Rare Goods. MAGYAR PEDAGÓGIA : A MAGYAR TUDOMÁNYOS AKADÉMIA PEDAGÓGIA BIZOTTSÁGÁNAK FOLYÓIRATA, 123 (2). pp. 67-81. ISSN 0025-0260 (nyomtatott); 2939-7650 (elektronikus)
|
Text
Kis_MPed202321.pdf Download (1MB) | Preview |
Abstract
Munkánk célja egy átfogó kép felrajzolása a nemzetközi szakirodalom alapján az oktatás területén végzett intervenciók publikálási trendjeiről, valamint azokról a körülményekről, amelyek e trendeket befolyásolják. Az intervenciók megvalósítása más kutatási megközelítésekhez viszonyítva többleterőforrásokat igényel, feltételezésünk szerint így egyre kevésbé népszerű ezek szervezése. Írásunk áttekinti az oktatási intervenciók jellemzőit, publikálásuk alakulását, majd a beavatkozások szervezésének lehetséges nehézségeit. A beavatkozásokról tudósító publikációk trendjeit vizsgáló munkák egy része abszolút számokat vizsgál, míg egy másik részük a publikációkon belüli relatív arányokat elemzi. Úgy tűnik, bár abszolút értelemben a beavatkozások száma emelkedik (pl. Connolly et al., 2018), a publikációkon belül relatíve egyre kevesebb azon munkák aránya, amelyekben oktatási intervenciók eredményeit közlik (pl. Hsieh et al., 2005). Bár az oktatási intervencióknak több előnye is megfogalmazható, megvalósításuk számos kihívással jellemezhető, amelyek magyarázatot kínálhatnak a beavatkozások csökkenő arányára. Ezek közé tartoznak egyrészről a kutatásmódszertani kihívások, másrészről a társadalmi környezet, amely visszavetheti a kutatók motivációját a beavatkozások szervezése kapcsán, harmadrészről ide sorolhatók a megvalósítást nehezítő finanszírozási és szervezési kihívások. Tanulmányunk egyrészről a beavatkozások szervezésére vonatkozó kutatói döntéseket támogathatja, másrészt a beavatkozások megvalósítását elősegítő kutatástámogatási környezet kialakításához kínálhat támpontokat. Relying on the international literature, this study aims to provide a comprehensive picture of the publication trends in educational interventions as well as of the factors that affect these trends. Compared to other research approaches, interventions require extra resources; therefore, we assume, interventions are becoming less and less popular. The study looks at the characteristics of educational interventions, how they are published, and the possible challenges of launching interventions. Some of the studies on publication trends in educational interventions examine absolute numbers, while others look at the relative proportions of interventions within publications. The absolute number of interventions seems to increase (e.g., Connolly et al., 2018; Pontoppidan et al., 2018); however, the relative proportion of publications which describe the results of interventions is decreasing (e.g., Hsieh et al., 2005; Robinson et al., 2007). Although educational interventions offer numerous benefits, their realization is characterized by several challenges, which may explain the decrease in the proportion of interventions. These challenges concern the research methodology as well as the social environment, which may have a negative impact on researchers’ motivation to launch interventions. In addition, financing issues and organizational difficulties may also play a negative role. On the one hand, this study may support researchers in their decision to launch interventions; on the other hand, it may offer valuable information on resourcing issues.
Item Type: | Article |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | oktatási intervenciók, randomizált kísérletek, kvázi-kísérletek, publikálási trendek; educational interventions, randomized experiments, quasi-experiments, publications trends |
Subjects: | L Education / oktatás > L1 Education (General) / oktatás általában |
SWORD Depositor: | MTMT SWORD |
Depositing User: | MTMT SWORD |
Date Deposited: | 01 Feb 2024 07:45 |
Last Modified: | 01 Feb 2024 07:45 |
URI: | http://real.mtak.hu/id/eprint/186898 |
Actions (login required)
![]() |
Edit Item |