Zemlényi, Nikoletta and Sass-Gyarmati, Andrea (2023) Gyógynövények ismeretének és felhasználásának integrálása a biológia oktatásába. Acta Universitatis de Carolo Eszterházy Nominatae. Sectio Biologiae, 48. pp. 77-86. ISSN 2732-0480
|
Text
77_Zemlényi.pdf - Published Version Download (860kB) | Preview |
Abstract
Jelen tanulmány középpontjában a gyógynövények ismerete és felhasználási lehetőségeinek integrálása áll a biológia oktatásában, továbbá a gyógynövények alkalmazásának előnyei. Ez a terület számos más tudományterülettel összefonódik, emellett a gyógynövényismeret hozzájárul a tanulók egészségtudatosságához és természetes gyógymódok iránti érdeklődésük felkeltéséhez. Érdemes meg jegyezni, hogy jelenleg a gyógynövények alkalmazása újra a reneszánszát éli. A kutatáshoz a középiskolás tanulók szolgáltak célcsoportul. Féltételezéseink alapján a gyógynövényekre vonatkozó ismereteik felszínesek, így a cél az volt, hogy egy minél gyakorlatorientáltabb és komplexebb képet alakítsunk ki számukra: a történelmi kezdeti időktől fogva a háttértudáson keresztül egészen a jelenkori tudás alkalmazásáig. Megvalósított szakkörön belül változatos pedagógiai módszereket és tudományos elemeket ötvöztünk. A tanulmány elején felvetett hipotézisek igazolást nyertek a foglalkozás végére, a tanulók számára kifejlesztett interaktív feladatok eredményes alkalmazása megvalósult. A tanóra élményszerűsége a tanulók számára kiemelkedően lényeges szempont volt, így a tapasztalataink alapján terveink közé került, hogy a jövőben akár terepgyakorlat formájában is szeretnénk átadni a természet által szolgáltatott természeti kincseinkkel kapcsolatos ismereteket. ----- INTEGRATION OF KNOWLEDGE AND USE OF MEDICINAL PLANTS INTO BIOLOGY EDUCATION On the focus of this study is the integration of knowledge and possibilities of using medicinal plants in the biology course. Advantages of medicinal plants assume diverse complex knowledge with many other fields of science, and also contribute to the health awareness of students and arouses their interest in science and natural remedies. It is also important to note that medicinal plants are experiencing a renaissance in our current society. High school students served as target group in our present study, related to the research topic we presumed that they have sufficient background information. Based on the assumption that the knowledge of high school students is superficial, our aim was to create a more practice-oriented and complex insight, starting from the historical background through the actual modern knowledge of the present day. Various pedagogical methods and scientific elements were combined during the process implemented within the framework of the study. Theoretical hypotheses formulated at the start of the study were confirmed by the end of the session; interactive tasks developed for the students were successfully applied. An out- standing aspect is the experimental nature of the lesson for the students. After all we have concluded that in the future organized field experiences can provide good opportunity to transfer knowledge provided by nature.
Item Type: | Article |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | növényi drogok; hatóanyag; gyógynövényszakkör, élményszerű oktatás ----- drugs, active ingredient, medicinal herbs course, experimental education |
Subjects: | L Education / oktatás > LB Theory and practice of education / oktatás elmélete és gyakorlata Q Science / természettudomány > QK Botany / növénytan |
Depositing User: | Tibor Gál |
Date Deposited: | 09 Feb 2024 07:55 |
Last Modified: | 09 Feb 2024 07:55 |
URI: | http://real.mtak.hu/id/eprint/187929 |
Actions (login required)
![]() |
Edit Item |