REAL

Iskolai egészségfejlesztési programok vizsgálata az Észak-Magyarország régióban: Fókuszban a fizikai aktivitás = Examination of School Health Programs in Northern Hungary: Focus on Physical Activity

Beregi, Erika and Bognár, József (2023) Iskolai egészségfejlesztési programok vizsgálata az Észak-Magyarország régióban: Fókuszban a fizikai aktivitás = Examination of School Health Programs in Northern Hungary: Focus on Physical Activity. EGÉSZSÉGFEJLESZTÉS, 64 (1). pp. 2-13. ISSN 1786-2434 (nyomtatott); 2498-6666 (elektronikus)

[img]
Preview
Text
8883-Cikkszovege-49584-3-10-20230609.pdf
Available under License Creative Commons Attribution Share Alike.

Download (560kB) | Preview

Abstract

Bevezetés: A családi és iskolai színtereknek kiemelt feladata van az egészséggel kapcsolatos ismeretek, szokásrendszerek és értékek átadásában. Az egészségfejlesztési programok lényeges szerepet töltenek be a nevelési-oktatási folyamat során, ugyanakkor az iskolák egészségtudatos fizikai aktivitásra kifejtett tevékenysége szempontjából sem elhanyagolhatóak. A kutatás célja az Észak-Magyarország régió középfokú nevelési-oktatási intézményeiben készített egészségfejlesztési programok bemutatása, kiemelten a tanulók fizikai aktivitását fokozó tartalmak, lehetőségek oldaláról. Módszertan: Többlépcsős mintavételi eljárást követően, dokumentumelemzés módszerét alkalmazva, az Észak-Magyarország régióban található középfokú nevelési-oktatási intézmények egészségfejlesztési programjait és céljait tanulmányoztuk. A vizsgálatban 36 egészségfejlesztési program szerepelt, melyből 18 Borsod-Abaúj-Zemplén vármegye, 9-9 pedig Heves és Nógrád vármegye iskoláiból került kiválasztásra. A programok elemzése előzetes kategóriák meghatározása mentén történt. Eredmények: Megállapítható, hogy a középfokú nevelési-oktatási intézmények egészségfejlesztési programjaiban a célmeghatározás, az alapelvek, az egészségnevelés módszerei és eszközei, a program hatékonyságát vizsgáló mérési és értékelési folyamat rögzítése tekintetében jelentős hiányosságok tapasztalhatóak. Nem található lényeges eltérés a különböző iskolatípusok egészségfejlesztési programjainak tartalmát illetően. Következtetések: Indokolt a középfokú nevelési-oktatási intézményekben az egészségfejlesztési programok felülvizsgálata, átgondolása, valamint egységes irányelvek szerinti megfogalmazása, tartalmi és módszertani megújítása. Érdemes továbbá a korábbi és átdolgozott iskolai egészségfejlesztési programok összehasonlítása révén, az iskolai egészségfejlesztés hatékonyságát, eredményességét vizsgálni. Background: The family and school settings have a special task in transferring health-related knowledge, habits and values. Health promotion programs play an important role in the educational process, but they are also not negligible from the point of view of the health-conscious physical activity in schools. The aim of the research is to present the health promotion programs prepared by secondary schools in Northern Hungary, especially in terms of the content and possibilities that increase the physical activity of the students. Methodology: After a multi-stage sampling procedure, using the method of document analysis, we studied the health promotion program plans and goals of secondary schools located in Northern Hungary. The study included 36 health promotion program plans, of which 18 were selected from schools in Borsod-Abaúj-Zemplén county and 9-9 from Heves and Nógrád counties. The programs were analysied based on the definition of preliminary categories. Results: It can be concluded that there are significant deficiencies in the health promotion program plans of secondary schools in terms of goal setting, principles, methods and tools of health educations, and recording of the measurement and evaluation process examining the effectiveness of the program. No significant differences were found regarding the content of health promotion programs of different types of schools. Conclusions: It is recommended to review and rethink the health promotion programs in secondary schools, as well as to formulate them according to uniform guidelines, and renew them in terms of content and methodology. It is also worthwhile to examine the efficiency and effectiveness of school health programs by comparing previous and revised school-based health promotion programs.

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: egészségfejlesztés, egészségnevelés, fizikai aktivitás, egészségfejlesztési iskolai program; health promotion, health education, physical activity, school-based health promotion program
Subjects: R Medicine / orvostudomány > RA Public aspects of medicine / orvostudomány társadalmi szerepe > RA427.9 Health care / egészségvédelem
SWORD Depositor: MTMT SWORD
Depositing User: MTMT SWORD
Date Deposited: 21 Feb 2024 09:19
Last Modified: 21 Feb 2024 09:19
URI: https://real.mtak.hu/id/eprint/188659

Actions (login required)

Edit Item Edit Item