REAL

Egy egészségfejlesztési iroda konfliktuskezelési és -megelőzési tevékenysége a közoktatási intézményekben = Conflict management and prevention program in schools in the implementation of a health promotion office

Kőpájer, István and Sárosiné Udud, Tünde and Szabó-Besenyei, Zsófia and Póti, Elza and M. Kornyicki, Ágota (2022) Egy egészségfejlesztési iroda konfliktuskezelési és -megelőzési tevékenysége a közoktatási intézményekben = Conflict management and prevention program in schools in the implementation of a health promotion office. EGÉSZSÉGFEJLESZTÉS, 63 (4). pp. 64-74. ISSN 1786-2434

[img]
Preview
Text
8957-Cikkszovege-43700-1-10-20221229.pdf - Published Version
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial.

Download (906kB) | Preview

Abstract

A konfliktusok jelenléte törvényszerű, és sok esetben előremutató is lehet. Kezelésük azonban sokakat kihívás elé állít. A családból hozott problémamegoldási stratégiák és azok alkalmazásai az esetek többségében jól működnek, azonban a mai, gyorsan változó világ új kihívásokat is állít (pl. online térben történő zaklatás), amelyekre új megküzdési módokat kell találni. Az oktatási intézményeknek kiemelt szerepük van abban, hogy a tanulókkal hatékony konfliktuskezelési technikákat ismertessenek meg, azonban ez a munka sokszor eseti jelleggel, szervezetlenül történik. Az alábbiakban bemutatjuk, hogy miért válik problémává a nem hatékony konfliktuskezelés. Továbbá ismertetjük a Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyei Kórházak és Egyetemi Oktatókórház Egészségfejlesztési Osztályának égisze alatt működő Egészségfejlesztési Iroda Nyíregyházi Járás munkatársai által a témában tervezett és megvalósított beavatkozását. Ez a prevenciós program kiemelt figyelmet igénylő hatékonysággal valósult meg a gyakorlati munkában a járási közoktatási intézményekben. | The presence of conflicts is inevitable, and in many cases it can be forward-looking. However, their treatment presents many challenges. The problem-solving strategies brought from the family and their applications work well in the majority of cases, however, today’s rapidly changing world also presents new challenges (e.g. cyberbullying) that require new ways of coping. Educational institutions have a special role in introducing effective conflict management techniques to students, however, this work is often done in an ad hoc and unorganized manner. Below we present why inefficient conflict management becomes a problem. Furthermore, we describe the intervention planned and implemented by the staff of the Nyíregyháza district with the Health Promotion of Nyíregyháza Office operating within the Health Promotion Department of SzabolcsSzatmár-Bereg County Hospitals and University Teaching Hospital, which, through a prevention program, was implemented in the public education institutions of the district with efficiency that requires special attention in practical work.

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: konfliktuskezelés; bullying; mentális egészség; iskolai egészségfejlesztés; jó gyakorlat | conflict management; bullying; mental health; school health promotion; good practice
Subjects: R Medicine / orvostudomány > RA Public aspects of medicine / orvostudomány társadalmi szerepe > RA0421 Public health. Hygiene. Preventive Medicine / közegészségügy, higiénia, betegség-megelőzés
R Medicine / orvostudomány > RA Public aspects of medicine / orvostudomány társadalmi szerepe > RA427.9 Health care / egészségvédelem
SWORD Depositor: MTMT SWORD
Depositing User: MTMT SWORD
Date Deposited: 27 Feb 2024 11:42
Last Modified: 27 Feb 2024 11:42
URI: https://real.mtak.hu/id/eprint/189119

Actions (login required)

Edit Item Edit Item