Illik, Péter (2023) Hősnarratívák és hősképzés: végváriak a hazai középiskolai tankönyvekben = Hero Narratives and the Formation of Heroes: Warriors of the Hungarian Frontier Castles in Hungarian Secondary School Textbooks. In: A Magyarságkutató Intézet Évkönyve 2022. A Magyarságkutató Intézet Kiadványai (62). Magyarságkutató Intézet, Budapest, pp. 165-196.
|
Text
IllikPeter.pdf Download (7MB) | Preview |
Abstract
Jelen tanulmány a végvári vitézség és hősiesség narratíváját és annak képzési technikáit követi nyomon a 19. századi eleji tankönyvektől 1989-ig úgy, hogy 2020-ig kitekintéssel is szolgál. A tanulmánynak nem célja bemutatni, hogy miként változott a hazai közoktatási rendszer, az azt szabályozó dokumentumok, hogy mit tanítottak a középiskolában a tanárok, mit tudtak és tudnak a diákok, mivel erre a vizsgált források, vagyis a középiskolai tankönyvek nem alkalmas. Ezek alapján 200 év narratív trendjeit és változásait lehet csak felvázolni, amely alapján azt lehet tudni, hogy az adott korszak középiskolát végzett embereinek milyen tudása lehetett (de nem szükségszerűen volt) a végvári vitézekről és hősiességükről. Az áttekintés tanulsága az, hogy (1) a tankönyvi szövegek rövidülnek, sablonosodnak, a tananyagtartalom csökken. (2) Vannak központi események, amelyek 200 év alatt is változatlanok, például Jurisics Miklós hősiessége. (3) Vannak trendektől független, egyedid szerzői megoldások. (4) A Horthy-korszakban az egységes narratíva megtörik, vannak a trendektől teljesen eltérő narratív rendszerek. (5) A tankönyvekben a szocialista korszak 1945-ben kezdődik és alapvető törést hoz. Ezeket a szerző számos más tankönyvi tematikus vizsgálata is kimutatta már. A végvári hősiességre vonatkozóan azonban egyedi a szocialista korszakban képzett törés és változás jellege, milyensége. This study traces the narrative of valour and heroism and its techniques of hero formation in textbooks from the early 19th century to 1989, with an outlook to 2020. It is not the aim of this study to show how the Hungarian public education system and its regulative documents changed, what teachers taught in secondary schools, what students knew and know, as the primary sources of this study, i. e. secondary school textbooks, are not suitable for this purpose. They can only provide a sketch of 200 years of narrative trends and changes, allowing us to know what knowledge the high school graduates of that period might (but not necessarily did) have about the soldiers of the defence line and their heroism. The conclusion of this study is that (1) textbook texts are shortened, templated, and the curricular content is reduced. (2) There are central events that remain unchanged for 200 years, such as the heroism of Miklós Jurisics. (3) There are individual authorial solutions that are independent of the narrative trends. (4) In the Horthy era, the unified narrative is broken, there are narrative systems that are completely different from the trends. (5) In textbooks, the socialist era begins in 1945 and brings a fundamental schism. These have been demonstrated by the author in several other thematic studies of textbooks. However, the nature and extent of the rupture and change that appeared in the socialist era is unique concerning the heroism of the soldiers of the defence line.
Item Type: | Book Section |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | tankönyv, középiskola, végváriak, hősiesség, szocializmus; textbook, secondary school, soldiers of the defence line, heroism, socialism |
Subjects: | H Social Sciences / társadalomtudományok > HX Socialism. Communism. Anarchism / szocializmus, kommunizmus, anarchizmus L Education / oktatás > LB Theory and practice of education / oktatás elmélete és gyakorlata > LB1603 Secondary Education. High schools / középfokú oktatás L Education / oktatás > LT Textbooks / tankönyvek |
SWORD Depositor: | MTMT SWORD |
Depositing User: | MTMT SWORD |
Date Deposited: | 11 Mar 2024 14:37 |
Last Modified: | 11 Mar 2024 14:37 |
URI: | https://real.mtak.hu/id/eprint/189931 |
Actions (login required)
Edit Item |