Rási, Szilvia (2023) Hallgatók szakdolgozatainak tartalomelemzése: egy próbamérés tanulságai = Content Analysis of Students' Theses: Lessons from a Pilot Study. In: A Magyarságkutató Intézet Évkönyve 2022. A Magyarságkutató Intézet Kiadványai (62). Magyarságkutató Intézet, Budapest, pp. 363-385.
|
Text
RasiSzilvia.pdf Download (1MB) | Preview |
Abstract
A tudományos szövegalkotás rendkívül kutatott területté vált az elmúlt időszakban. Ugyanakkor a magyar szakirodalmat tekintve a tudományos stílus egyik alműfaját, a szakdolgozatokat, azon belül a műfaj problémás elemeit még kevéssé tárták fel. Jelen vizsgálat egy olyan próbamérést foglal magában, amelynek egyészt célja az egyes nyelvi, stilisztikai problémák kimutatása az egyetemi hallgatók szakdolgozataiban, másrészt az alkalmazott kódkészlet munkafolyamatban való formálódása. A vizsgálat a MAXQDA kvalitatív tartalomelemző szoftvert alkalmazva tárja fel a szakdolgozatokból álló adatkorpuszban megjelenő tudományos stílusra jellemző és az azt torzító elemeket. Az eredményekből megállapítható, hogy a hallgatók szakdolgozataiban rendkívül magas a szerzői jelenlét, és ez a szövegszerveződéssel is szorosan összefügg. A stílus tekintetében pedig megfigyelhető, hogy a szövegekben a tudományos stílus mellett jellemzően megjelenik a társalgási, retorikai és szépirodalmi stílus is. A vizsgálat eredményei alapján kijelenthető, hogy a tudományos írás felsőoktatásban való tanítása továbbra is kulcsfontosságú, a hallgatók szakdolgozatainak elemzése pedig alkalmas a leginkább fejlesztésre szoruló területek feltérképezésére. Scientific writing has become a highly researched field in recent times. At the same time, little has been done to explore the problematic elements of theses, a sub-genre of scientific writing, in the Hungarian literature. The present study conducts a pilot investigation aimed at detectin certain linguistic and stylistic problems in the theses of university students, and at the formation of the code set used in the process of work. The study uses the MAXQDA qualitative content analysis software to reveal the elements that characterise and distort the academic style in the data corpus of theses. The results show that there is an extremely high level of authorial presence in students’ theses, and that this is closely related to text organisation. In terms of style, it is also noticeable that, in addition to the academic style, the texts also tend to include conversational, rhetorical and fiction styles. The results of the study suggest that the teaching of scientific writing in higher education remains crucial and that the analysis of students’ theses is a good way of identifying the areas most in need of improvement.
Item Type: | Book Section |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | tudományos szövegalkotás, egyetemi hallgatók, szakdolgozat, tartalomelemzés; academic writing, university students, thesis, content analysis |
Subjects: | P Language and Literature / nyelvészet és irodalom > P0 Philology. Linguistics / filológia, nyelvészet |
SWORD Depositor: | MTMT SWORD |
Depositing User: | MTMT SWORD |
Date Deposited: | 11 Mar 2024 16:33 |
Last Modified: | 11 Mar 2024 16:33 |
URI: | https://real.mtak.hu/id/eprint/189939 |
Actions (login required)
![]() |
Edit Item |