Valociková, Cyntia and Csongrádi, Gyöngyi and Miskolczi, Péter and Kolnhofer-Derecskei, Anita (2023) Egy viselkedésgazdaságtani kísérlet tapasztalatai a tantermi órákon és a kutatásban = Experiences of a Behavioral Economics Experiment in the Classroom and in Research. GRADUS, 10 (2). pp. 1-10. ISSN 2064-8014
|
Text
2023_2_ECO_001_Valocikova.pdf Download (333kB) | Preview |
Abstract
A játékelmélet az alkalmazott matematika és közgazdaságtan jól működő ötvözete, mely sikeresen alkalmazható a társadalomtudományok terepén is. Tanulmányunkban a legismertebb játékelméleti helyzet, a fogolydilemma alkalmazási lehetőségeit tárgyaljuk abban az összefüggésben, hogy a modell hogyan kapcsolható össze az altruista viselkedés vizsgálatával. Egyfelől rámutatunk, hogy a fogolydilemmát használták már a bizalom (mint az altruizmus alapja) megszületésének vizsgálatára elméleti megközelítésben. Bemutatjuk továbbá egy olyan tantermi kísérletet, amely hallgatók bevonására épül és számos aspektusban lehet fontos a közgazdaságtant oktató vagy kutató szakemberek számára. A játék használható bizonyos gazdasági jelenségek illusztrálására, lehet a hallgatói elköteleződést segítő tanulási eszköz, illetve szolgálhat egy, az altruizmust vizsgáló viselkedés-gazdaságtani kísérlet „priming” szakaszaként is, mely a hallgatókat saját önző vagy önzetlen viselkedésük sikeres vagy sikertelen következményeivel szembesíti. A kísérletet egy bevezető közgazdaságtan tantárgy 278 hallgatójának részvételével folytattuk le, és összefoglaljuk annak első tapasztalatait, mely elsősorban azokat segíti, akik maguk is beépítenék azt saját oktatási vagy kutatási gyakorlatukba. Game theory is a well-functioning combination of applied mathematics and economics, which can also be successfully applied in the field of social sciences. The paper discusses the most well-known game-theoretical situation, the prisoner’s dilemma, in connection with the study of altruistic behavior. We show that the prisoner’s dilemma has been applied in the theoretical study of how trust (as the basis of altruism) is generated. We describe a classroom experiment involving students which can be useful in several ways for either teachers or researchers in the field of economics. The game can be used to illustrate several economic phenomena, it may act as an avenue to learning by increasing student engagement, and it can also serve as the „priming” phase of an experiment that studied altruistic behavior by making the consequences of their own selfish or cooperative behavior salient for participants. The experiment was conducted with the participation of 278 students of an introductory economics course, and the paper describes its first experiences, helping mostly those who would like to incorporate it into their own teaching or research practice.
Item Type: | Article |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | játékelmélet, kísérleti gazdaságtan, altruizmus, oktatás játékosítása; game theory, experimental economics, altruism gamification in education |
Subjects: | L Education / oktatás > LB Theory and practice of education / oktatás elmélete és gyakorlata > LB2300 Higher Education / felsőoktatás L Education / oktatás > LC Special aspects of education / speciális oktatási formák |
SWORD Depositor: | MTMT SWORD |
Depositing User: | MTMT SWORD |
Date Deposited: | 21 Mar 2024 13:10 |
Last Modified: | 21 Mar 2024 13:10 |
URI: | https://real.mtak.hu/id/eprint/190736 |
Actions (login required)
Edit Item |