REAL

A „digitarthatósággal” kapcsolatos vállalkozási attitűd vizsgálata : A magyar és a szlovák sajátosságok összehasonlítása = = Assessing enterprises’ attitudes towards „digitainability” : A comparison of Hungarian and Slovakian characteristics

Kárpáti-Daróczi, Judit and Saáry, Réka and Tick, Andrea (2024) A „digitarthatósággal” kapcsolatos vállalkozási attitűd vizsgálata : A magyar és a szlovák sajátosságok összehasonlítása = = Assessing enterprises’ attitudes towards „digitainability” : A comparison of Hungarian and Slovakian characteristics. STATISZTIKAI SZEMLE, 102 (3). pp. 261-283. ISSN 0039-0690

[img]
Preview
Text
2024_03_261.pdf

Download (674kB) | Preview

Abstract

A 21. században működő vállalkozásoknak számos kihívással kell szembenézniük. Ilyen egyebek mellett a digitális transzformáció kényszere, a fenntarthatósági törekvések miatt szükségessé váló üzletimodell-váltás, és mindez olyan formában, hogy közben nyereségesek maradjanak és az üzletmenetüket is fenntartsák. Ez a tanulmány arra keresi a választ, hogy a profit és a digitalizáció minél magasabb szintje vagy a fenntarthatósági szempontok a fontosabbak a magyarországi és a szlovákiai kis- és középvállalatok számára. A kutatás 210 magyar és szlovák kkv-vezető, illetve -tulajdonos véleményét veti össze, és a hasonlóságok és a különbségek feltárására a CHAID-alapú döntési fa módszerét alkalmazza, faktor- és klaszterelemzésekkel párhuzamosan. Az eredmények alapján a szlovák vállalkozások pozitívabban állnak a digitalizációhoz, ugyanakkor mind a magyar, mind a szlovák kkv-k két csoportra oszlanak a digitalizáció és a fenntarthatóság megközelítése szempontjából. Jelentős véleménykülönbségek vannak a digitalizáció hatásait illetően a költség- és erőforrásigény-csökkentés, a termékéletciklus meghosszabbítása, illetve a termelékenység növelése terén. A vállalatvezetők, illetve a tulajdonosok mindkét országban egyetértenek abban, hogy az üzleti modelleket a digitalizációhoz és a fenntarthatósághoz kell igazítani, miközben – bár szignifikánsan eltérő módon – aggódnak a digitalizáció negatív hatásai miatt. = Businesses operating in the 21st century have to face many challenges. Such, among others, the necessity of digital transformation, the change of business model that becomes necessary due to sustainability efforts, all in such a way that they remain profitable and their business is maintained. This study seeks an answer to whether the highest possible level of profit and digitalization or sustainability aspects are more important for small and medium-sized companies in Hungary and Slovakia. The research compares the opinions of 210 Hungarian and Slovak SME managers and owners, and uses the CHAID decision tree method to explore similarities and differences, in parallel with factor and cluster analyses. Based on the results, Slovak businesses are more positive towards digitalization, but at the same time, both Hungarian and Slovak SMEs are divided into two groups in terms of their approach to digitalization and sustainability. There are significant differences of opinion regarding the effects of digitalization on cost and resource demand reduction, product life cycle extension, or productivity increase. Company managers and owners in both countries agree that business models must be adapted to digitalization and sustainability, while they worry about the negative effects of digitalization, albeit in significantly different ways.

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: digitalizáció, fenntarthatóság, döntési fa | digitalization, sustainability, decision tree
Subjects: H Social Sciences / társadalomtudományok > HA Statistics / statisztika
SWORD Depositor: MTMT SWORD
Depositing User: MTMT SWORD
Date Deposited: 28 Mar 2024 15:07
Last Modified: 28 Mar 2024 15:07
URI: https://real.mtak.hu/id/eprint/191293

Actions (login required)

Edit Item Edit Item