REAL

A test szerepe a Horthy-korszak oktatáspolitikájában = The Role of the Body in Horthy era Education Policy

Burány, Judit (2023) A test szerepe a Horthy-korszak oktatáspolitikájában = The Role of the Body in Horthy era Education Policy. HADTUDOMÁNYI SZEMLE, 16 (4). pp. 213-231. ISSN 2060-0437

[img]
Preview
Text
13_burany_213-231_HSZ_2023_4.pdf
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives.

Download (3MB) | Preview

Abstract

Napjaink globális mozgalma, a testpozitivitás rámutat, hogy a világtörténelem során bizonyos testeket a többinél rendre kevésbé szépnek és értékesnek minősítettek, ami miatt egyesek jogtalan előnyhöz jutottak másokkal szemben. Ez a szemléletmód dominált a 20. századi magyar történelemben is, mind a Horthy-korszakban, mind az azt követő szocialista évtizedekben. Az ország lakóinak teste egy kollektív testképzetté állt össze, és a rendszer az állampolgárok testére is kiterjesztette felügyeleti jogát, azzal szemben elvárásokat támasztott. A Horthy-korszakban ennek oka a vesztes világháborúban, valamint a hadsereg létszámának maximalizálásában keresendő, és közvetve az ország morális talpra állásának is részét képezte. A hatalom a magyar történelem során először arra is rádöbbent, hogy az iskola, mint intézmény és színtér, kiváló lehetőség a rendszer ideológiájának megerősítésére. Megjelent az újragondolt, dán mintát követő testnevelés-oktatás, a militarista színezetű ifjúsági mozgalmak és egyéb sportkörök. = The global movement of our time, body positivity, points out that throughout world history certain bodies have been deemed less beautiful and valuable than others. This approach dominated 20th century Hungarian history, both in the Horthy era and in the socialist decades that followed. The bodies of the country’s population was assembled into a collective body concept, the system extended its right of surveillance to the bodies of its citizens, and it imposed expectations on them. In the Horthy era, the reason for this was the defeat in the world war and the maximisation of the army’s numbers, thus indirectly part of the country’s moral recovery. For the first time in Hungarian history, the authorities also realised that the school, as an institution and a stage, was an excellent opportunity to reinforce the ideology of the regime. The physical education was reformed, following the Danish model, militaristic youth movements and other sports circles appeared.

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: test, szimbólum, testnevelés-oktatás, Horthy-korszak, testpozitivitás | body, symbol, physical education, Horthy-era, body positivity
Subjects: D History General and Old World / történelem > DN Middle Europe / Közép-Európa > DN1 Hungary / Magyarország
L Education / oktatás > L1 Education (General) / oktatás általában
Depositing User: Andrea Tankó
Date Deposited: 04 Apr 2024 08:25
Last Modified: 04 Apr 2024 08:25
URI: https://real.mtak.hu/id/eprint/191644

Actions (login required)

Edit Item Edit Item