REAL

A tanulásban akadályozott fiatalok szociális beilleszkedése kertpedagógia segítségével

Berek, Józsefné and Iváncsics, József and Szalka, Éva and Kovácsné Gaál, Katalin (2017) A tanulásban akadályozott fiatalok szociális beilleszkedése kertpedagógia segítségével. ACTA AGRONOMICA ÓVÁRIENSIS, 58 (2). pp. 115-146. ISSN 1416-647X

[img]
Preview
Text
EPA03114_acta_agronomica_ovariensis_2017_02_115-146.pdf - Published Version

Download (837kB) | Preview

Abstract

Fontosnak tartottuk, ha a tanulók tapintható, átélhető formában, tapasztalati úton ismerkednek a kertészkedéssel, a növényekkel. Olyan ismeretekhez juthatnak, amelyeket csak tankönyvekből nem lehet megtanulni. Megtapasztalják a fiatalok, hogy a növény is élőlény, ezért ennek megfelelően kell vele bánni. Bár a gyönyörű virágok a termő gyümölcsök, friss ropogós zöldségek mindenkit elbűvölnek. A pedagógusnak figyelni kell arra, hogy mérgező növényt, erős hatású gyógynövényt valamint szúrós, ragadós, egyszóval mérgező és sérülést okozó növényeket kerüljük el. Valamint ezekre a veszélyekre fel kell hívni a tanulók figyelmét. Célunk volt, hogy megvizsgáljuk és leírjuk, miként lehetséges kertpedagógia, kertterápia segítségével fejleszteni a tanulásban akadályozott fiatalokat. Hogyan fejleszti ez a módszer a fiatalok szocializációs képességét. Figyelemmel követtük, hogyan fejti ki a kertészkedés csapatépítő, közösségformáló hatását. Az együtt végzett hasznos munka hogyan segíti a különböző hátrányokkal, akadályokkal, fizikai és mentális sérülésekkel küzdő diákokat abban, hogy elfogadják mind a maguk, mind társaik problémáit. Egymást elfogadva, segítve, támogatva végzik a kertészeti tevékenységeket, miközben sokat fejlődnek mind fizikálisan, mind mentálisan, valamint kommunikációjuk és társaikkal való kapcsolataik terén is sok pozitív változást figyeltünk meg. Számos pozitív élmény ad erőt ahhoz, hogy a nehézségek ellenére is – hiszen a fiatalokat tanítani nem könnyű feladat – örömet nyújtson a tanulásban akadályozott fiatalok oktatása. Összességében elmondható, hogy a kérdőíves vizsgálat értékeléséből kiderült: a tanulók jelentős többsége úgy gondolja, hogy a kertészeti tevékenység megnyugtatja! A legtöbb tanulóra pozitív módon hat a kertészkedés, a kertterápia. Jótékonyan hatott társas kapcsolataikra is, az önállóságukra, valamint önbizalmukra, és sokan szeretnének kertészként dolgozni az iskola befejezése után is.

Item Type: Article
Additional Information: Támogatta és finanszírozta az EFOP-3.6.1-16-2016-00017 „Nemzetköziesítés, oktatói, kutatói és hallgatói utánpótlás megteremtése, a tudás és technológiai transzfer fejlesztése, mint az intelligens szakosodás eszközei a Széchenyi István Egyetemen“ projekt
Uncontrolled Keywords: kertészet, pedagógia, kertterápia, akadályozott fiatalok, közösségfejlesztés, kommunikáció
Subjects: L Education / oktatás > L1 Education (General) / oktatás általában
SWORD Depositor: MTMT SWORD
Depositing User: MTMT SWORD
Date Deposited: 22 Apr 2024 11:24
Last Modified: 22 Apr 2024 11:24
URI: https://real.mtak.hu/id/eprint/192844

Actions (login required)

Edit Item Edit Item