REAL

Önképzőkörök, mint a tehetséggondozás terei a Debreceni Református Kollégium Gimnáziumának 1850–1950 közötti történetében

Fehér, Ágota and Ács, Marianna (2022) Önképzőkörök, mint a tehetséggondozás terei a Debreceni Református Kollégium Gimnáziumának 1850–1950 közötti történetében. DANUBIUS NOSTER: AZ EÖTVÖS JÓZSEF FŐISKOLA TUDOMÁNYOS FOLYÓIRATA, 10 (4). pp. 153-168. ISSN 2064-1060

[img]
Preview
Text
Feher_ONKEPZOKOROK.pdf - Published Version

Download (262kB) | Preview

Abstract

A Debreceni Református Kollégium szerepe évszázadokon keresztül kiemelkedő volt a diákjai képességeinek kibontakoztatásában, a minőségi képzés kiváló eredményességhez segítette tanulmányaikat. A tanórán kívüli, önképzőköri tevékenységek szinte egyidősek az intézménnyel, azonban az Entwurf és az államosítás közötti időszakban sajátos fejlődéstörténete is volt mindennek. Kutatásunk során az intézményben kibontakozó széleskörű önképzőköri tevékenységeket tekintjük át 1850 és 1950 közötti időszakra vonatkozóan, mivel a nyolcosztályos gimnázium bevezetése, valamint további tanügyi változások sokrétű kibontakozást is jelentettek mindebben. A diákok az érdeklődési területük mentén olyan közösségnek lehettek tagjai, amely egyszerre jelentett ismeretekben való gyarapodást, valamint értelmező-, feldolgozó- és problémamegoldó készségben megmutatkozó fejlődést, inspiráló, elmélyülésre és alkotásra lehetőséget biztosító légkört. Mindez természetesen az egyéni kibontakozásuk támogatásán túl a kollégiumi közösség összetartását is gazdagította, kitartásuk eredményeként pedig további felelősségteljes helytállásukat tette lehetővé. Összességében a tehetséggondozásnak kiváló példái mutatkoztak meg a 19–20. században, s a módszertani tanulságokon túl olyan további területeken is kifejtették hatásukat, mint a könyvtári állomány és gyűjtemények bővítései, versenyek és más szereplések, megmutatkozások lehetőségei, valamint a közösségépítés hitéleti és további segítő vonatkozásainak mélyülése. Kutatásunk elsődleges forrásai az érintett időszakban a gimnáziumi értesítőkben megjelent önképzőköri beszámolók, szabályzat, s illeszkedő feldolgozások, összegzések. | For a long time, the role of the Reformed College of Debrecen was outstanding in developing the abilities of its students, the quality training helped them achieve excellent results in their studies. In the course of our research, during the institution’s history between Entwurf and nationalization, we follow up the main selfeducation activities implemented in the institution as a valuable form of talent management and the related tools for further development – e.g. tenders helping to deepen the study of topics, expansion of library stock and collections, competitions and other performances, opportunities to show off, scholarships. The value and helping power of the self-training circles was also shown as a community resource that served both as a support and a pulling force for its members, and provided an opportunity for further deepening, development and development in a specific field. The primary sources of our research are the reports, elaborations, and summaries published in school bulletins during the relevant period.

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: Reformed College of Debrecen, talent management, self-education circle
Subjects: L Education / oktatás > L1 Education (General) / oktatás általában
L Education / oktatás > L1 Education (General) / oktatás általában > L10 School organization / iskolaszervezet
L Education / oktatás > LA History of education / neveléstörténet
SWORD Depositor: MTMT SWORD
Depositing User: MTMT SWORD
Date Deposited: 06 May 2024 07:03
Last Modified: 06 May 2024 07:03
URI: https://real.mtak.hu/id/eprint/193866

Actions (login required)

Edit Item Edit Item