REAL

A tanárképzésben részt vevő hallgatók nyelvi ideológiái: a (nyelvi) másság konstruálódása = Linguistic Ideologies of Students in Teacher Training: the Construction of (Linguistic) Diversity

Tücsök, Dorottya (2019) A tanárképzésben részt vevő hallgatók nyelvi ideológiái: a (nyelvi) másság konstruálódása = Linguistic Ideologies of Students in Teacher Training: the Construction of (Linguistic) Diversity. ANYANYELV-PEDAGÓGIA, 12 (2). pp. 5-15. ISSN 2060-0623

[img] Text
Anyp_XII_2019_2_1.pdf
Restricted to Repository staff only

Download (577kB)

Abstract

A tanulmány a kritikai szociolingvisztikai keretet felhasználva vizsgálja a tanárképzésben részt vevő hallgatók és a nyelvi ideológiák kapcsolatát, a (nyelvi) másság konstruálását. A dolgozat a „Befogadó felsőoktatás: a szuperdiverzitás konstrukciói és a változó ideológiák” című Új Nemzeti Kiválóság Program keretében megvalósult kutatás rövid összefoglalása, amelynek célja, hogy empirikus adatokat vizsgálva betekintést nyújtson a leendő tanárok nyelvi változatossággal kapcsolatos nézeteibe, feltárja a háttérben húzódó ideológiákat, és felmérje, hogy melyek azok a csoportok, amelyeket az adatközlők (különböző jegyek mentén) másként tematizálnak. Az eredmények szerint a tanárképzésben részt vevő hallgatók diskurzusaiban megjelenik a másság kategorizációja. A másságot egyrészt a látható fizikai különbözőségek mentén határozzák meg, ugyanakkor a kisebb csoportok, az egyéni különbségek is előtérbe kerülnek. This study investigates the relation between students in teacher training and linguistic ideologies, the construction of (linguistic) otherness within the framework of critical sociolinguistics. This paper is the short summary of the research project „Inclusive higher education: the constructions of superdiversity and changing ideologies” funded within the New National Excellence Program. The aim is to gain insight into the views of prospective teachers on linguistic diversity through the analysis of empirical data, to reveal the underlying ideologies, and to identify groups that are thematized differently along various features by the respondents. Results show that the categorization of ‘otherness’ (diversity) emerges in the discourse of students in teacher training. Diversity is defined on the basis of visible physical differences but smaller groups and individual differences also emerge.

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: jegyzetelés, pszicholingvisztika, digitális jegyzetelés, jegyzetvizsgálat; note taking, psycholinguistics, digital note taking, analysis of note taking
Subjects: P Language and Literature / nyelvészet és irodalom > P0 Philology. Linguistics / filológia, nyelvészet > P40 Sociolinguistics / szociolingvisztika
SWORD Depositor: MTMT SWORD
Depositing User: MTMT SWORD
Date Deposited: 06 May 2024 13:40
Last Modified: 06 May 2024 13:40
URI: https://real.mtak.hu/id/eprint/193929

Actions (login required)

Edit Item Edit Item