Kóbor, Márta and Szlávik, Szilárd (2024) Hibaazonosítás és -tudatosítás az utószerkesztési kompetencia fejlesztésében. FORDÍTÁSTUDOMÁNY, 26 (1). pp. 59-70. ISSN 1419-7480
|
Text
Hibaazonositases-tudatositasazutoszerkesztesikompetenciafejleszteseben.pdf - Published Version Download (441kB) | Preview |
Abstract
A neurális gépi fordítás (NMT) előretörésére és a piaci igényekre reagálva a magyarországi fordítóképzésekben is egyre inkább megjelenik a gépi fordítómotorok használata és az utószerkesztés, amelyek oktatása azonban még nem rendelkezik olyan bevált módszerekkel, mint a hagyományos értelemben vett fordításé, CAT-használaté vagy akár a lektorálásé. A nemzetközi szakirodalomból és képzési tapasztalatokból egyértelműen kiviláglik, hogy a sikeres utószerkesztés egyik előfeltétele az MT-kimenetek reális értékelése, nevezetesen a célnyelvi szövegben előforduló hibák felismerése. Két hazai fordítóképzés (ELTE és PTE) hallgatói körében a 2022/23-as tanév tavaszi félévében kutatást végeztünk azzal a céllal, hogy felmérjük, milyen hatása lehet az utószerkesztés oktatása során a neurális gépi fordításokban előforduló hibák azonosításának és tudatosításának a kritikus MT-használat és a PE-kompetencia fejlesztésére. Hipotézisünk szerint a hibakeresési és -azonosítási gyakorlatoknak köszönhetően a hallgatók képesek lesznek kritikusabban szemlélni a géppel fordított szövegeket és nagyobb arányban ismerik fel az utószerkesztés során javítandó hibákat. A tanulmányban a félév eleji és végi hibakeresési feladatok kvalitatív, kézi elemzésének első eredményeit ismertetjük.
Item Type: | Article |
---|---|
Additional Information: | gépi fordítás, utószerkesztés, hibakeresés, hibaazonosítás, tudatosítás |
Subjects: | P Language and Literature / nyelvészet és irodalom > P0 Philology. Linguistics / filológia, nyelvészet |
SWORD Depositor: | MTMT SWORD |
Depositing User: | MTMT SWORD |
Date Deposited: | 10 Jun 2024 06:48 |
Last Modified: | 10 Jun 2024 06:48 |
URI: | https://real.mtak.hu/id/eprint/196910 |
Actions (login required)
![]() |
Edit Item |