Tar, Lilla (2023) How Do They Do It? Vocabulary Learning Strategies Used by Hungarian EFL Learners with Autism Spectrum Disorder: An Interview Study = Hogyan csinálják? Autizmussal élő felnőttek szókincstanulási stratégiái az angol mint idegen nyelv tanulásában. Interjú-alapú tanulmány. FOLIA HUMANISTICA ET SOCIALIA : BÖLCSÉSZET- ÉS TÁRSADALOMTUDOMÁNYI FOLYÓIRAT, 1 (2). pp. 257-268. ISSN 3004-1260
|
Text
fhs-2023-2-257-268.pdf Available under License Creative Commons Attribution. Download (253kB) | Preview |
Abstract
Recently, there has been a growing interest in the ways people with autism spectrum disorder learn. Previous studies, however, have not dealt with language learning strategies. This paper, based on my MEd thesis, aims to portray the approaches of a group of adults with autism spectrum disorder towards vocabulary learning, as well as the vocabulary learning strategies they implement. Data were collected at the beginning of 2023 after a very detailed review of available literature on the topic. Participants (N=10) took part in sixty-minute-long deep interviews online. According to the results the most participants are not visual learners contrary to some of the literature reviewed. They have varied individual strengths, needs and preferences in their English as a foreign language studies. On the one hand, some respondents have and use very strong mental associations. On the other hand, they might struggle with the social aspects of language learning. Among learning strategies, mostly guessing and context-based ones were mentioned. Half of the participants felt that they would like to improve the way they learn vocabulary items. Az utóbbi időben egyre nagyobb figyelmet kap az a kérdés, hogyan tanulnak az autisták. Az eddigi kutatások azonban nem foglalkoztak a nyelvtanulási stratégiákkal. Ez a tanulmány, mely MEd szakdolgozatomon alapul, felnőtt autisták szókincs tanulással és -tanítással kapcsolatos szemléletmódját kívánja bemutatni. Az adatgyűjtés a szakirodalom alapos áttekintése után, 2023 elején történt. A résztvevők (N=10) 60 perces mélyinterjúkon vettek részt online. Az eredmények szerint, a legtöbb válaszadó nem vizuális tanuló, annak ellenére, hogy a szakirodalom egy részében ezt állítják. A megkérdezetteknek nagyon eltérőek az egyéni erősségeik, preferenciáik és nehézségeik. Néhányan nagyon erős asszociációs rendszert használnak, viszont küszködnek a nyelvtanulás társas aspektusaival. A szókincstanulási stratégiák közül leginkább a jelentés szövegkörnyezeten alapuló kitalálását, illetve egyéb kontextus-alapú módszereket használnak. A válaszadók fele kifejezte, hogy szeretne javítani a szókincstanulással kapcsolatos módszerein.
Item Type: | Article |
---|---|
Subjects: | L Education / oktatás > L1 Education (General) / oktatás általában > L11 Teaching methods / oktatásmódszertan L Education / oktatás > LC Special aspects of education / speciális oktatási formák > LC5201 Education extension. Adult education. Continuing education / felnőttoktatás, folyamatos képzés |
SWORD Depositor: | MTMT SWORD |
Depositing User: | MTMT SWORD |
Date Deposited: | 13 Jun 2024 12:20 |
Last Modified: | 13 Jun 2024 12:20 |
URI: | https://real.mtak.hu/id/eprint/197172 |
Actions (login required)
Edit Item |