REAL

Óvoda-iskola átmenet: nézetek és gyakorlatok az óvodapedagógusok, a tanítók és a szülők szemszögéből

Szabadkai, Vanda (2024) Óvoda-iskola átmenet: nézetek és gyakorlatok az óvodapedagógusok, a tanítók és a szülők szemszögéből. Acta Universitatis de Carolo Eszterházy Nominatae. Sectio paedagogica, 45. pp. 169-196. ISSN 26309742

[img]
Preview
Text
4_1_Szabadkai Vanda.pdf - Published Version

Download (2MB) | Preview

Abstract

Az utóbbi évtizedekben jelentőségéből kifolyóan egyre nagyobb figyelem irányul a kora gyermekkori nevelésre és fejlesztésre, ezáltal pedig az oktatás kezdő szakaszára (Podráczky, 2015; Józsa és mtsai, 2019). A különböző kutatások eredményei rámutattak arra, hogy az első iskolai évek meghatározóak a későbbi tanulás szempontjából, a sikeres iskolakezdés pedig nagymértékben függ az óvoda-iskola átmenet milyenségétől (Nagy, 2020). A témában így jelentősége miatt napjainkra már számtalan cikk és tanulmány született, a hazai kutatásoknak köszönhetően pedig több sikeres szakmai megoldásról is tudunk, a folyamat segítésére mégsincs általános érvényű megoldás, illetve áttörő, széles körben elterjedt gyakorlat (Kovácsné Bakosi, 2010). Bár az elmúlt években – mind a jogi, mind a tartalmi szabályozás területét nézve – pozitív elmozdulás tapasztalható az óvoda és az iskola kezdő szakasza pedagógiai munkájának közelítésében, az intézmények dokumentumaiban pedig egyre inkább megtalálhatók a zökkenőmentes iskolakezdésre és az óvoda-iskola átmenet problémáinak megoldására vonatkozó tartalmi elemek, az iskolakezdés mégsem igazodik teljes mértékben a gyermekek életkori jellemzőihez (Szabó, 2005). A próbálkozások ellenére sok esetben még mindig gondot okoz az óvoda és az iskola módszertanának összehangolása, valamint az átmenet során a két intézmény kompetenciájának és feladatkörének meghatározása (Szabó, 2005); a folyamat zökkenőmentességét pedig a gyakorlatban az is megnehezíti, hogy az átmenettel kapcsolatos nézetek elméleti szinten sem egységesek (Bakonyi, 2016).

Item Type: Article
Subjects: L Education / oktatás > LB Theory and practice of education / oktatás elmélete és gyakorlata
L Education / oktatás > LB Theory and practice of education / oktatás elmélete és gyakorlata > LB1501 Primary Education / alapfokú oktatás
Depositing User: Tibor Gál
Date Deposited: 05 Jul 2024 08:32
Last Modified: 05 Jul 2024 08:32
URI: https://real.mtak.hu/id/eprint/199337

Actions (login required)

Edit Item Edit Item