Rácz, Andrea (2022) Nevelési értékek és kihívások a gyermekvédelmi szakellátásban a szakemberek és fiatalok percepciói mentén = Educational values and challenges in the child protection system as perceived by professionals and young people. ESÉLY: TÁRSADALOM ÉS SZOCIÁLPOLITIKAI FOLYÓIRAT, 33 (4). pp. 19-32. ISSN 0865-0810
|
Text
19-32-racz-esely-2022-4-vegleges.pdf - Published Version Available under License Creative Commons Attribution. Download (281kB) | Preview |
Abstract
A tanulmány célja annak vizsgálata, hogy a gyermekvédelmi rendszer intézményes és nevelőszülői ellátásának keretében milyen nevelési célok és értékek, illetve kihívások azonosíthatók. Mit gondolnak ezekről a területen dolgozó szakemberek, illetve maguk a gyermekek és fiatal felnőttek? Vizsgálja azt is, hogy a különböző fenntartású intézmények és nevelőszülői hálózatok esetében láthatóak-e különbségek vagy inkább egységes nevelési értékekkel és célokkal jellemezhető a hazai szakellátás rendszere. A kvalitatív kutatás eredményei azt mutatják, hogy a fenntartói háttértől függetlenül a strukturális problémák, ellátási és szolgáltatási hiányosságok, kapacitásbeli gondok jelentősen bekorlátozzák azt a szakmai eszköztárat, amellyel a nevelési munka eredményes és sokszínű lehetne. Ezt a hiányosságot a fiatalok is érzékelik, noha azt is meg tudják fogalmazni, hogy melyek számukra a legfontosabb gyermekvédelmi rendszer és a benne dolgozó szakemberek által közvetített értékek, amelyek meghatározzák értékrendjüket. | The aim of the study is to investigate what educational goals, values and challenges can be identified in the institutional and foster care of the child protection system. How professionals, children and young adults think about these values? It also examines whether differences can be discerned between the different types of institutions and foster care networks or whether there is a common set of educational values and goals in the Hungarian child protection system. Qualitative research findings show that, regardless of the background of the provider, structural problems, gaps in provision and services, and capacity problems significantly limit the professional toolbox with which educational work can be effective and diverse. This shortcoming is also felt by the youth, even though they are able to articulate the values that are most important to them and that define their values, as conveyed by the child protection system and the professionals working in it
Item Type: | Article |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | gyermekvédelmi szakellátás, nevelési értékek és célok, kihívások, szakemberek és fiatalok véleménye, child protection services, educational values and goals, challenges, professionals’ and young people’s perceptions |
Subjects: | H Social Sciences / társadalomtudományok > H Social Sciences (General) / társadalomtudomány általában |
Depositing User: | Dr. Éva Molnár |
Date Deposited: | 16 Jul 2024 14:52 |
Last Modified: | 16 Jul 2024 14:52 |
URI: | https://real.mtak.hu/id/eprint/200341 |
Actions (login required)
![]() |
Edit Item |