REAL

Kiket és hogyan fogadnak el a pedagógusok? : Sajátos nevelési igényű gyermekek, felnőttek elfogadása a többségi pedagógusok és gyógypedagógusok körében = Who and How Are Teachers Accepted? : Acceptance of Children and Adults with Special Educational Needs by Mainstream Teachers and Special Needs Teachers

Dorogi, Kiara Dominika and Hegedűs, Roland (2023) Kiket és hogyan fogadnak el a pedagógusok? : Sajátos nevelési igényű gyermekek, felnőttek elfogadása a többségi pedagógusok és gyógypedagógusok körében = Who and How Are Teachers Accepted? : Acceptance of Children and Adults with Special Educational Needs by Mainstream Teachers and Special Needs Teachers. ESÉLY : TÁRSADALOM ÉS SZOCIÁLPOLITIKAI FOLYÓIRAT, 34 (4). pp. 20-38. ISSN 0865-0810 (nyomtatott); 2064-2822 (elektronikus)

[img]
Preview
Text
20-38-dorogi-klara-esely-2023-4-1.pdf
Available under License Creative Commons Attribution.

Download (466kB) | Preview

Abstract

Kvantitatív módszertanra épülő kutatásunkban azt vizsgáljuk, hogy a többségi és a gyógypedagógusoknak hogyan fogadják el különböző színtereken a sajátos nevelési igényű gyermekeket és felnőtteket. Tanulmányunkban arra keressük a választ, hogy a fogyatékosság típusa, a megkérdezettek neme és vallásossága milyen mértékben hat az elfogadásra, valamint mennyire toleránsak a pedagógusok a fogyatékossággal élő személyek jelenlétével kapcsolatban. Vizsgáljuk azt is, hogy oktatási körülmények között a pedagógusok saját bevallásuk szerint mennyire állnak készen a sajátos nevelési igényű gyermekek, tanulók integrálására. A kutatás eredményei alapján az elfogadás mégsem olyan előrehaladott, mint azt korábban feltételeztük, ezért a pedagógusokat és a társadalmat szükséges tovább edukálni a fogyatékossággal élő gyermekek, felnőttek elfogadására. In our research, based on a quantitative methodology, we investigate how children and adults with special educational needs are accepted by mainstream and special needs teachers in different settings. In our study, we seek to answer the extent to which the type of disability, the gender and religiosity of the respondents affect acceptance, and the extent to which educators are tolerant of the presence of people with disabilities. We also examine the extent to which teachers in educational settings perceive themselves to be ready to integrate children and learners with special educational needs. The results of the research suggest that acceptance is not as advanced as previously assumed, and that there is a need to further educate teachers and society to accept children and adults with disabilities.

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: elfogadás, attitűd, pedagógusok, fogyatékosság, integráció és inklúzió; acceptance, attitude, teachers, disability, integration and inclusion
Subjects: H Social Sciences / társadalomtudományok > HV Social pathology. Social and public welfare / szociálpatológia, segélyezés > HV1551 People with disabilities / fogyatékkal élők
Depositing User: Dr. Éva Molnár
Date Deposited: 18 Jul 2024 07:37
Last Modified: 18 Jul 2024 07:37
URI: https://real.mtak.hu/id/eprint/200376

Actions (login required)

Edit Item Edit Item