REAL

Leendő és gyakorló biológiatanárok egészségdefinícióinak összehasonlító elemzése = Comparative analysis of future and in-service biology teachers’ health definitions

Végh, Veronika and Tigyi, Zoltánné (2020) Leendő és gyakorló biológiatanárok egészségdefinícióinak összehasonlító elemzése = Comparative analysis of future and in-service biology teachers’ health definitions. EGÉSZSÉGFEJLESZTÉS, 61 (1). pp. 6-18. ISSN 1786-2434

[img]
Preview
Text
10974-Cikkszovege-47724-1-10-20230405.pdf - Published Version
Available under License Creative Commons Attribution.

Download (498kB) | Preview

Abstract

Bevezetés: Jelen kutatás célja az volt, hogy felmérje a középiskolában tanító és a leendő biológiatanárok egészségfogalmát. A téma fontosságát indokolja, hogy a biológiaórákon kitüntetett figyelmet kap az egészségnevelés és az egészségfejlesztés, amelyben a pedagógus mintaszerepe hangsúlyosan jelenik meg. Az egyén egészségről kialakult nézetei hatással vannak az egészségmagatartására, így a pedagógusok, mint mintaadók és az óráikon elhangzott tartalmak is befolyásolják a tanulók egészségfelfogását.Módszertan: 153 gyakorló és 66 leendő biológiatanár vett részt az anonim, önkitöltős kérdőíves felmérésben. Az elemzéskor binomiális tesztet, Chi-négyzet és t-próbát végez-tünk.Eredmények: A mozgás, a táplálkozás és az egészségtudatosság komponensek említésé-nél szignifikáns eltérést láthatunk a leendő és a gyakorló biológiatanárok egészség-definíciói között, a leendő tanárok javára. Az Egészségügyi Világszervezet teljes, 1964-es definíciója nem került megfogalmazásra egyik csoportban sem. A leendő bioló-giatanárok több mint 40%-a, a gyakorló tanárok több mint 30%-a egyik definíció komponenst sem jelezte válaszában. A testi-lelki jóllét említése volt a leggyakoribb, a komplexebb testi-lelki-szociális jóllétre hivatkozás a gyakorló tanároknál kis számban ugyan de megjelent,azonban a leendő tanároknál nem. Mindkét csoportban volt olyan válasz, amelyben a testi-lelki jóllét és a betegség hiánya komponensek kerültek megemlítésre. A betegség hiánya komponens a pozitív érzelemmel együtt fordult elő a leggyakrabban.Következtetések: Jövőbeli cél, hogy az egyetemi hallgatók egészségtudatos életmódot folytassanak, valamint, hogy ez a hozzáállásuk megmaradjon a későbbiekben is. Továbbá fontos az is, hogy a középiskolai biológiaórákon is megjelenjen az egészséges életmódra nevelés,melyben jelentős a tanári minta közvetítése. E felelősségteljes feladatkör betöltését, a pedagógusok egészségét támogató programokkal, tréningekkel, a tan-tárgyba beépíthető egészségfejlesztési tananyagokkal is javasolt támogatni, így a bioló-giatanár is nagyobb eséllyel formálhatja diákjait az egészséges életmód megvalósítása irányába a mindennapokban.

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: biológiatanárok; egészség definíció; középfokú oktatás
Subjects: L Education / oktatás > LB Theory and practice of education / oktatás elmélete és gyakorlata > LB1603 Secondary Education. High schools / középfokú oktatás
Q Science / természettudomány > QH Natural history / természetrajz > QH301 Biology / biológia
R Medicine / orvostudomány > RA Public aspects of medicine / orvostudomány társadalmi szerepe > RA0421 Public health. Hygiene. Preventive Medicine / közegészségügy, higiénia, betegség-megelőzés
SWORD Depositor: MTMT SWORD
Depositing User: MTMT SWORD
Date Deposited: 22 Jul 2024 11:00
Last Modified: 22 Jul 2024 11:00
URI: https://real.mtak.hu/id/eprint/200739

Actions (login required)

Edit Item Edit Item