Sáska, Géza (2022) Az oktatásirányítás információ fölötti uralom és az implementáció technikái a Sztálini korban. KULTÚRA ÉS KÖZÖSSÉG, 2022 (3). pp. 72-78. ISSN 0133-2597
|
Text
06_SC3A1ska_2022_03.pdf - Published Version Download (277kB) | Preview |
Abstract
Az 1947 után kiépült a Magyarországon is, mint a kelet európai nemzeti államokban a sztálini rendszerű proletárdiktatúra, amelynek egyik eleme a média, az információ-áramlás fölött totális uralom, amit a politikai kontroll alatt álló intézményeken, szervezeteken keresztül gyakoroltak az oktatási ágazatban is. Az óvónőknek, a tanítóknak, a pedagógusoknak, a neveléstudomány és a tanügyigazgatás tagjainak lapot indítottak. A Nőszövetségnek és a Magyar Szovjet Társaság Pedagógiai Szakosztályának is volt nyomtatott fóruma. Az utóbbi adta ki a „Tanuljunk a szovjet pedagógusoktól” címet viselő lapot. A központi oktatáspolitika kezdetben az Országos Neveléstudományi Intézetben volt, majd a minisztériumba kerül. Itt adták ki Válogatást a szocialista országok sajtójából. Ez az elrendezés nemcsak a totális ideológiai kontrollt tette lehetővé az ágazatban, hanem megteremtette a neveléstudomány monopolisztikus eszmerendszerének alapjait is. Ez az elrendezés lényegében a rendszerváltásig fennmaradt, még ha a totális kontroll jelentősen veszített erejéből.
Item Type: | Article |
---|---|
Subjects: | L Education / oktatás > L1 Education (General) / oktatás általában |
SWORD Depositor: | MTMT SWORD |
Depositing User: | MTMT SWORD |
Date Deposited: | 07 Aug 2024 10:26 |
Last Modified: | 07 Aug 2024 10:26 |
URI: | https://real.mtak.hu/id/eprint/202021 |
Actions (login required)
![]() |
Edit Item |