REAL

Cikkismertetés: Transzdiszciplináris népegészségügyi modell a gyermekek és serdülők mentális egészségfejlesztésére = Review: A transdisciplinary public health model for child and adolescent mental healthcare

Bákonyi, Dzsenifer (2023) Cikkismertetés: Transzdiszciplináris népegészségügyi modell a gyermekek és serdülők mentális egészségfejlesztésére = Review: A transdisciplinary public health model for child and adolescent mental healthcare. MULTIDISZCIPLINÁRIS EGÉSZSÉG ÉS JÓLLÉT, 1 (2). pp. 32-36. ISSN 2939-8150

[img]
Preview
Text
9704-Cikkszovege-49973-1-10-20230606.pdf - Published Version
Available under License Creative Commons Attribution Share Alike.

Download (151kB) | Preview

Abstract

A gyermek- és serdülőkori mentális egészségügyi problémák nagy terhet jelentenek az alacsony és közepes jövedelmű országokban (low- and middle-income countries, továbbiakban: LMIC), ennek hátterében a szegénység és a gyermekkorban tapasztalt ártalmas élmények állnak. Ezekben az országokban az erőforrások szűkössége miatt a minőségi mentális egészségügyi szolgáltatásokhoz való hozzáférés gyenge, és a képzett mentálhigiénés szakemberek, illetve a hatékony beavatkozási mód-szerek és anyagok hiányával is küzdenek az érintettek. Mivel a gyermekek fejlődésével és mentális egészségével kapcsolatos problémák számos tudomány-ágat és szolgáltatást érintenek, az említett kihívások nyomán a közegészségügyi modelleknek integrált megközelítéseket kell tartalmazniuk, hogy a veszélyeztetett gyermekek mentális egészségügyi és pszichoszociális ellátása megfelelő odafigyelést kapjon. Ez a cikk egy konvergencia-modellt mutat be a transzdiszciplináris közegészségügy gyakorlatára vonatkozóan. Annak érdekében, hogy a gyermek- és serdülőkori mentális egészségügyi ellátás hiányosságai és kihívásai megfelelően legyenek kezelve az alacsony és közepes jövedelmű országokban, komplex, multidiszciplinaritáson túlmutató holisztikus megfontolásosokra van szükség, olyan kutatási stratégiák és módszerek alkalmazásával, amelyek a tudományterületek kollaborációjával jöhetnek létre. Ez a nemzeti szintű modell dél-ázsiai kontextusra lett kifejlesztve így releváns lehet valamennyi alacsony és közepes jövedelmű országban egyaránt. Különböző nyelveken nyújtott kapacitásépítési kezdeményezéseken és távoktatási szolgáltatásokon keresztül, nyilvános diskurzus sorozatok révén éri el a (gyermekellátási) szolgáltatókat és az érdekelt feleket. Nevezetesen a szülőket, a tanárokat, a védelmi feladatokat ellátó tisztviselőket, az egészségügyi dolgozókat és más érdekelt résztvevőket. | Access to quality mental health services in low-and middle-income countries (LMICs) is poor, despite the high burden of child and adolescent mental health problems due to poverty and childhood adversity. LMICs also face a shortage of trained mental health professionals due to limited resources, and a lack of standardized intervention modules and materials. As a result of these challenges, and given that child development and mental health concerns cut across a variety of disciplines, sectors and services, public health models must incorporate integrated approaches to address the mental health and psychosocial care needs of vulnerable children. This article presents a working model of convergence and transdisciplinary public health practice to address the gaps and challenges in child and adolescent mental health care in LMICs. Based in a government tertiary mental health facility, this national-level model reaches out to (child) service providers and stakeholders, duty bearers and citizens (namely parents, teachers, protection officers, health workers and other interested parties) through capacity building initiatives and tele-mentoring services, public discourse series developed for a SouthAsian context and delivered in different languages.

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: transzdiszciplináris; népegészségügy; egészségmodell; mentális egyészség; gyermekellátás | transdisciplinary; public health; health model; mental health; child healthcare
Subjects: B Philosophy. Psychology. Religion / filozófia, pszichológia, vallás > BF Psychology / lélektan > BF05 Child psychology / gyermeklélektan
B Philosophy. Psychology. Religion / filozófia, pszichológia, vallás > BF Psychology / lélektan > BF06 Psychology of adolescence / serdülő kor pszichol.
R Medicine / orvostudomány > RA Public aspects of medicine / orvostudomány társadalmi szerepe > RA0421 Public health. Hygiene. Preventive Medicine / közegészségügy, higiénia, betegség-megelőzés
R Medicine / orvostudomány > RA Public aspects of medicine / orvostudomány társadalmi szerepe > RA427.9 Health care / egészségvédelem
R Medicine / orvostudomány > RJ Pediatrics / gyermekgyógyászat > RJ101 Child Health. Child health services / gyermekvédelem
SWORD Depositor: MTMT SWORD
Depositing User: MTMT SWORD
Date Deposited: 14 Aug 2024 14:08
Last Modified: 14 Aug 2024 14:08
URI: https://real.mtak.hu/id/eprint/202558

Actions (login required)

Edit Item Edit Item