Kocsis, Eszter Angéla (2024) Robotokkal kapcsolatos attitűdök vizsgálata a bábművészet segítségével = Exploring attitudes towards robots through puppetry art. EDUCATIO, 33 (1). pp. 85-92. ISSN 1216-3384
|
Text
article-p85.pdf - Published Version Available under License Creative Commons Attribution. Download (171kB) | Preview |
Abstract
A tanulmány arra a kérdésre keresi a választ, hogy milyen kutatási irányok bontakozhatnak ki, ha feltételezzük, hogy az emberrel közvetlen interakcióba kerülő szociális robotok fejlesztése során mind a megjelenés, mind a mozgástervezés tekintetében hasznosíthatóak lehetnek a bábművészetben alkalmazott bábtervezés módszertani elemei. Akár bábokról, akár robotokról beszélünk, az elsődleges kérdés az, hogy mozgásukkal, megjelenésükkel, „viselkedésükkel” milyen hatást váltanak ki a nézőből. A (báb)színház jól alkalmazható a HRI (humán-robot interakciók) modellezéseinek terepeként, az emberek robotokra adott reakcióinak tesztelésére. A tanulmány bemutat egy folyamatban lévő művészeti kutatást (artistic research), amely 8–12 éves gyerekek körében vizsgálja a robotokkal kapcsolatos attitűdöket, valamint azt, hogy a gyerekek milyen érzelmekre tanítanának meg egy robotot, illetve, hogy milyen érzelmeket várnak el egy ilyen tárgytól. Ezen vizsgálatok segítségével közelebb juthatunk azon kérdés megválaszolásához, hogy vajon mitől válhatnak a gyerekek mint nézők, felhasználók számára „élővé” és elfogadhatóvá a jövőben a környezetünkben valószínűleg egyre több helyen megjelenő szociális robotok. | The study seeks to answer the question of what research directions may emerge if we assume that the development of social robots that interact directly with humans can make use of the methodological elements of puppet design applied in puppetry art, both in terms of appearance and movement repertoire. Whether we are talking about puppets or robots, the primary question is what effect their movements, appearance and ‘behaviour’ have on the viewer. The (puppet) theatre can be used as a modelling ground for HRI (human-robot interaction) to test human reactions to robots. The paper presents ongoing artistic research that studies attitudes towards robots among children aged 8–12, the emotions that children would teach a robot to feel, and the emotions they would expect from such an object. These studies will help us to get closer to answering the question of what might make social robots, which are likely to become more and more commonplace in our environment, ‘live’ and acceptable to children as viewers and users in the future.
Item Type: | Article |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | puppetry art; social robotics; perception; design; attitudes; bábművészet; szociális robotika; észlelés; design; attitűdök; |
Subjects: | L Education / oktatás > L1 Education (General) / oktatás általában |
SWORD Depositor: | MTMT SWORD |
Depositing User: | MTMT SWORD |
Date Deposited: | 23 Aug 2024 08:40 |
Last Modified: | 23 Aug 2024 08:40 |
URI: | https://real.mtak.hu/id/eprint/203236 |
Actions (login required)
![]() |
Edit Item |