REAL

Az oktatói eredményesség feltételeinek vizsgálata a felsőoktatásban = Examining the conditions for educator effectiveness in higher education

Csoba, Judit and Chrappán, Magdolna and Katonáné Kovács, Judit (2024) Az oktatói eredményesség feltételeinek vizsgálata a felsőoktatásban = Examining the conditions for educator effectiveness in higher education. EDUCATIO, 33 (2). pp. 234-243. ISSN 1216-3384

[img]
Preview
Text
2063-article-p234.pdf - Published Version
Available under License Creative Commons Attribution.

Download (214kB) | Preview

Abstract

Az elmúlt évek gazdasági, társadalmi változásai, valamint a technológiaiinnovációk egyre gyorsabb ütemű fejlődése a felsőoktatás környezetét isjelentősen átalakítja. A változások új kihívásokat fogalmaznak meg afelsőoktatás működésével, az oktatók felsőoktatásban betöltött szerepévelkapcsolatban is. Tanulmányunk az egyetemi oktatás jövőbeli víziójára, adigitális környezetben megvalósuló fejlesztésre, ezen belül is az egyetemioktatói szerep változására, valamint az oktatói kompetenciák fejlesztésének ésaz oktatói munka értékelésének összetett kérdéskörére fókuszál. A „backcasting”módszerrel végzett kutatásunk eredménye arra hívja fel a figyelmet, hogy ahumánerőforrás és a minőségi feladatvégzéshez szükséges oktatói kompetenciákfolyamatos fejlesztése a felsőoktatásban sem váltható ki még a legjobbankidolgozott értékelési rendszerrel sem. | The economic and social changes of recent years, as well as the accelerating pace of technological innovation, have significantly transformed the higher education environment. These changes also pose new challenges for the functioning of higher education and the role of teachers in higher education. Our study focuses on the future vision of university education, the opportunities for development in the digital environment, including the changing role of higher education teachers, and the complex issues of developing teaching skills and evaluating teaching. The results of our backcasting research highlight the fact that continuous development of human resources and teaching competences required for quality performance in higher education cannot be replaced by even the most detailed evaluation system.

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: felsőoktatás, backcasting módszer, jövőszcenáriók, egyetemi oktatók, oktatói szerepváltozás, teljesítményértékelés, higher education, backcasting method, future scenarios, university lecturers, lecturers’ role change, performance evaluation
Subjects: L Education / oktatás > LB Theory and practice of education / oktatás elmélete és gyakorlata > LB2300 Higher Education / felsőoktatás
SWORD Depositor: MTMT SWORD
Depositing User: MTMT SWORD
Date Deposited: 23 Aug 2024 08:41
Last Modified: 23 Aug 2024 08:41
URI: https://real.mtak.hu/id/eprint/203237

Actions (login required)

Edit Item Edit Item