REAL

A szövegértés és a szövegalkotás kapcsolata : A reflexió mint közös gondolkodási művelet = Systematic review of research on reading comprehension and text composing : Reflection as a common element which certify the connection of this two linguistic skills

Kiss-Kovács, Renáta (2023) A szövegértés és a szövegalkotás kapcsolata : A reflexió mint közös gondolkodási művelet = Systematic review of research on reading comprehension and text composing : Reflection as a common element which certify the connection of this two linguistic skills. DELIBERATIONES, 16 (2). pp. 69-89. ISSN 1789-8919

[img]
Preview
Text
a-szvegrts-s-a-szvegalkots-kapcsolata.-a-reflexi-mint-kzs-gondolkodsi-mvelet.pdf - Published Version

Download (226kB) | Preview

Abstract

A hazai neveléstudományban kevés a figyelem az anyanyelvi szövegértés-szövegalkotás kapcsolatán, noha nemzetközi szinten a kapcsolat jellemzését vizsgálják és a képességek közös komponenseit azonosítják. A hazai vizsgálatok között is előfordul olyan (főként elméleti jellegű) publikáció, ahol például a reflexiót a szövegértést és a szövegalkotást összekapcsoló gondolkodási műveletként értelmezik.Feltételezhető, hogy a szövegek megértésének sikere kapcsolatban áll a szövegek megalkotásának illetve megfogalmazásának sikerességével, és fordítva.Szisztematikus áttekintésünkben a 1984-2015 között keletkezett nemzetközi vizsgálatokból előre definiált szelektálási szempontok mentén tizenkilenc angol nyelven írt, anyanyelvi képességekre vonatkozó, empirikus pedagógiai munkát emeltünk ki és elemeztünk. Továbbá négy nemzetközi áttekintést is ismertettünk.Eredményeink szerint a szövegértés és a szövegalkotás közötti kapcsolat létezése vitathatatlan, s felértékelődik a közös komponensek, így például a reflexió szerepe. A reflexió fogalma ezáltal szükséges, hogy a hazai szakirodalomban árnyaltabbá váljon. A kétirányú kapcsolat gyakorlati igazolása, valamint a közös komponensek és szerepük azonosítása új feladatokat jelenthet a pedagógiai gyakorlat és kutatás számára. | There has been considerably little interest in the Hungarian pedagogical literature towards the analyses of the connection between text composing and reading comprehension, while there are a number of relevant international experiences, and the common points of these skills were identified. Though, there are contributions from Hungary, which were rather theoretical publications, where the process of reflection was interpreted as a part of thinking, where composing and reading are connected. It can be supposed that the success of reading comprehension depends on the success of text composing, and vice versa. In our systematic literature review, we analysed nineteen English studies in detail, which were chosen in an objective, systematic selection process, and which are empirical studies in the topic of mothertongue skills. Moreover, we also presented four international review studies. Our results confirm the clear connection between text composing and reading comprehension, and the importance of the common points (e.g. reflection) is growing. Because of that, reflection has to be interpreted in a more complex way, and this calls for the need to justify the interactive relationship in practice, and to identify the common components and their role.

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: szövegértés, szövegalkotás, szisztematikus áttekintés, reflexió, reading comprehension, text composing, systematic review, reflection
Subjects: L Education / oktatás > L1 Education (General) / oktatás általában
SWORD Depositor: MTMT SWORD
Depositing User: MTMT SWORD
Date Deposited: 05 Sep 2024 14:09
Last Modified: 05 Sep 2024 14:09
URI: https://real.mtak.hu/id/eprint/204371

Actions (login required)

Edit Item Edit Item