Todor, Imre (2024) Szülői önkéntesség az erdélyi magyar tannyelvű iskolákban. ÖNKÉNTES SZEMLE, 4 (3). pp. 92-109. ISSN 2786-0620
|
Text
TODOR_OSZ_2024_03_92_109.pdf Download (645kB) | Preview |
Abstract
Nancy Hill és Diana Tyson 2009-ben a szülői bevonódás három dimenzióját – iskolai-, illetve otthoni szülői bevonódás és akadémiai szocializáció – különítette el és azok egymásra történő hatását elemezték. Az iskolai szintű önkéntesség célja az, hogy a szülők az iskola közösségének aktív szereplői legyenek, támogassák a tanárokat és az iskola személyzetét, valamint az iskola működésének javításához és a gyermekeik tanulási teljesítményének növeléséhez járuljanak hozzá. Az alább bemutatandó kutatás a Magyar Tudományos Akadémia Közoktatás-fejlesztési Kutatási Programjának keretében valósult meg és a Debreceni Egyetem Családok és Tanárok Kooperációja Kutatócsoport által végzett kutatás részét képezi. A kutatás célja a pedagógusok és szülők kapcsolatának támogatása. Az adatgyűjtés három országban (Magyarország, Románia: Erdély, Ukrajna: Kárpátalja) zajlott és 1000 szülőt kérdeztünk meg, közülük 253-an Erdélyből vettek részt. Az eredmények szerint az erdélyi szülők 20 százaléka végzett önkéntes tevékenységet gyermeke iskolájában. A tanulmány eredményei megerősítik a nemzetközi szakirodalom azon megállapításait miszerint a szülők iskolai szintű bevonódása/önkéntessége és a szülők szocioökonómiai státusza, valamint az iskola típusa között összefüggés van.
Item Type: | Article |
---|---|
Subjects: | L Education / oktatás > LF Individual institutions (Europe) / oktatási intézmények, Európa |
SWORD Depositor: | MTMT SWORD |
Depositing User: | MTMT SWORD |
Date Deposited: | 13 Sep 2024 09:26 |
Last Modified: | 13 Sep 2024 09:26 |
URI: | https://real.mtak.hu/id/eprint/204804 |
Actions (login required)
Edit Item |