REAL

Tanulási nehézséggel diagnosztizált alsó tagozatos tanulók kommunikációs képességeinek felmérése a Gyermeki Kommunikációs Kérdőív (CCC-2) segítségével

Svindt, Veronika and Kassai-Izing, Anna (2024) Tanulási nehézséggel diagnosztizált alsó tagozatos tanulók kommunikációs képességeinek felmérése a Gyermeki Kommunikációs Kérdőív (CCC-2) segítségével. Gyógypedagógiai Szemle, 52 (2-3). pp. 119-134. ISSN 0133-1108

[img] Text
CCC-2_tanulasi nehezseggel diagnosztizalt gyermekeknel_vegleges_nyomtatni.pdf - Accepted Version
Restricted to Repository staff only

Download (734kB) | Request a copy

Abstract

Háttér és célok: Bár a hazai gyakorlatban egyelőre kevéssé közismert, de a tanulási nehézségek hátterében gyakran okkal feltételezhetünk fel nem ismert szociális-kommunikációs és pragmatikai nehézségeket. A nemzetközi gyakorlatban a pragmatikai képesség felmérésére több módszer is rendelkezésre áll. Ezek közül egy, számos országban és nyelven régóta széles körben használt eszközt választottunk: a CCC-2-t (Children’s Communication Checklist; Bishop 2003). Az eszköz egy szülői kérdőív, melynek magyar adaptációja kutatási célokra már elkészült (Gyermeki Kommunikációs Kérdőív, Kas & Svindt 2019), noha a validációja még nem történt meg. Módszer: Kutatásunkban összesen 50 gyermeket vizsgáltunk a CCC-2 magyar adaptációjával. 25 fő BTMn státuszú tanulási nehézséggel küzdő alsó tagozatos általános iskolás gyermeket, valamint 25 fő életkorban illesztett kontroll gyermeket. Eredmények: Az eredmények azt mutatják, hogy a tanulási nehézséggel küzdő gyermekek 44%-ánál tapasztalható szignifikáns elmaradás a kontroll csoporthoz képest, amely elmaradás vagy a strukturális nyelvi képességeket vagy a pragmatikai képességeket, esetenként mindkettőt érinti. Következtetések: Kutatásunk megerősíti, hogy a BTMn státusz esetében is rendkívül fontos volna a szociális-kommunikációs és pragmatikai képességek szűrése is, mivel az ide sorolt gyermekek több, mint harmada jelentős nehézségekkel küzd ezekben a képességekben. | Background and Objectives: Although not widely known in the Hungarian practice, we often can assume unrecognized social-communication and pragmatic difficulties behind learning difficulties. Internationally, there are several methods available for assessing pragmatic ability. Among these, we chose one widely used tool in many countries and languages: the CCC-2 (Children’s Communication Checklist; Bishop 2003). The tool is a parental questionnaire, and its Hungarian adaptation for research purposes has already been developed (Gyermeki Kommunikációs Kérdőív, Kas & Svindt 2019), although validation has not yet been completed. Method: In our research, a total of 50 children were examined using the Hungarian adaptation of CCC-2. This included 25 elementary school children with learning difficulties (slow learners) and 25 age-matched control children. Results: The results indicate that 44% of children with learning difficulties exhibit significant delays compared to the control group, which affects either structural language abilities or pragmatic abilities, and sometimes both. Conclusions: Our research confirms the importance of screening for social-communication and pragmatic abilities in the case of learning difficulties, as more than a third of these children struggle significantly with these abilities.

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: pragmatikai képesség; tanulási nehézség; Gyermeki Kommunikációs Kérdőív (CCC2); BTMn, pragmatic competence; learning disability; Children’s Communication Checklist (CCC2); slow learners
Subjects: P Language and Literature / nyelvészet és irodalom > P0 Philology. Linguistics / filológia, nyelvészet
Depositing User: Dr. Veronika Svindt
Date Deposited: 26 Sep 2024 07:44
Last Modified: 26 Sep 2024 07:44
URI: https://real.mtak.hu/id/eprint/205800

Actions (login required)

Edit Item Edit Item